Orexos CFO lämnar på egen begäran bolaget i november 2018

Uppsala - 31 maj, 2018 – Orexo meddelar idag att Henrik Juuel beslutat lämna bolaget efter att ha arbetat fem år som Chief Financial Officer. Henrik Juuel kommer arbeta kvar till november, då han tillträder som CFO på det danska bolaget, Bavarian Nordic A/S.

”Henrik var min första rekrytering till ledningsgruppen efter att jag tillträtt som VD under 2013. För att övertyga Henrik att börja pendla från Danmark till Sverige, tecknade vi ett tvåårskontrakt, och jag är tacksam att Henrik valde att arbeta kvar på Orexo ytterligare tre år. Henrik har varit en förträfflig ledare i arbetet med att ta bolaget till den starka finansiella position som vi har idag samtidigt som han utvecklat effektiva styrprocesser som kommer gynna bolagets fortsatta utveckling och expansion. Jag önskar Henrik stort lycka till på sin nya resa tillsammans Bavarian Nordic A/S”, säger Nikolaj Sørensen, VD och koncernchef, Orexo AB.

Orexo har påbörjat processen med att rekrytera en kvalificerad efterträdare till Henrik Juuel, vars ansvar inom Orexo inkluderat samtliga administrativa funktioner på huvudkontoret i Sverige, såsom IT, HR, investerarrelationer och finans.

För mer information vänligen kontakta:

Orexo AB (publ)
Nikolaj Sørensen, VD och koncernchef
Tel: 018 780 88 00
email: ir@orexo.com

Orexo utvecklar förbättrade läkemedel baserade på innovativa Drug Delivery teknologier. Inriktningen är främst opioidberoende och smärta men ambitionen är att även verka inom andra terapiområden där vår kompetens och våra teknologier kan skapa värden. Produkterna kommersialiseras i egen regi i USA eller genom noga utvalda partners över hela världen. Huvudmarknaden är idag den amerikanska marknaden för buprenorfin/naloxon produkter där Orexo säljer läkemedlet Zubsolv®. Totala nettoomsättningen 2017 uppgick till SEK 643,7 miljoner och antalet anställda var vid årsskiftet 90. Orexo är noterat på Nasdaq Stockholm Mid Cap (ORX) och finns tillgänglig som ADRs på OTCQX (ORXOY) i USA. Huvudkontoret, där även forskning och utvecklingsarbetet bedrivs, ligger i Uppsala.

För mer information om Orexo, vänligen besök www.orexo.se. Du kan också följa Orexo på Twitter, @orexoabpubl, LinkedIn och YouTube. För mer information om Zubsolv i USA, se produkt- och marknadswebbplatserna www.zubsolv.com och www.rise-us.com.

Informationen lämnades för offentliggörande den 31 maj 2018, kl 8.30 CET