Exklusiv förhandsvisning av unik begravningskista vid Sveriges Begravningsbyråers förbunds årsmöte

I helgen samlades 300 begravningsentreprenörer i Ronneby för SBFs årsmöte. Vid mötet deltog många leverantörer för att visa upp sina senaste produkter inklusive OrganoClicks partners Rydéns och Fredahl (Nyarp). Den överlägset största attraktionen var Rydéns och Fredahls monter vid den bortre änden av kongresshallen där en lugn skogsglänta öppnades upp innehållande en helt ny typ av begravningskista som visades exklusivt för begravningsentreprenörerna.

Den nya kistan var insvept i så mycket hemlighetsmakeri att ingen press fick komma in i gläntan; SVT, radio och journalister lämnades utanför fulla av nyfikenhet.

- Detta är en unik typ av kista, unik i hela världen. Det har tagit tjugo år av forskning och sex års samarbete och utveckling med våra partners Rydéns och Fredahl för att utveckla de unika egenskaperna hos den nya kistan, säger Mårten Hellberg, VD för OrganoClick AB.

De senaste trenderna inom kisttillverkning har varit ny design, udda färger och dekorationer, men inte på väldigt länge har det kommit en helt ny typ av kista med unika materialegenskaper och produktionsteknik som för denna.

Inom kort kommer den nya kistan att nå allmänheten och kommer då att finnas till försäljning via Rydéns & Fredahls, Nordens största kisttillverkare.

marten.hellberg@organoclick.com

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North som utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är den vattenavvisande tygbehandlingen OrganoTex®, det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom dotterbolaget OrganoWood AB) samt bindemedel för nonwovenmaterial. OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser så som utnämningen till "Sveriges mest lovande start-up bolag", Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser så som en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF) och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för "Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning finns lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North är Erik Penser Bank.