Filippa K lanserar textilimpregnering i samarbete med OrganoClick

Filippa K erbjuder sedan ett flertal år en produktserie av klädvårdsprodukter som säljs i deras butiker samt på deras webbshop. I september utökas denna produktkategori med OrganoClicks fluorkarbonfria och biologiskt nedbrytbara textilimpregnering. Produkten kommer säljas under Filippa K:s varumärke, co-brandad med OrganoTex®. Produkten kommer ingå i Filippa K:s ordinarie produktserie och säljs via Filippa K:s samtliga försäljningsställen.

OrganoTex® textilimpregnering har utvecklats under ett flertal år och designats för att ge god vattenavvisning samtidigt som den är biologiskt nedbrytbar. Tekniken baseras på OrganoClicks patenterade och prisbelönta teknik för modifiering av textilfibrer och är helt fri från problematiska perfluorerade ämnen (PFAS), cykliska siloxaner och isocyanater som ofta används i dagens textilimpregneringar. Flera av dessa ämnen misstänks vara cancerframkallande och hormonstörande och är extremt långlivade i naturen.

”Vi är oerhört glada över samarbetet med Filippa K. I klädbranschen ligger de långt fram med sitt hållbarhetsarbete och tar kemikaliefrågan på största allvar. Med Filippa K som en ny partner når vi en målgrupp av miljömedvetna modeintresserade konsumenter. Genom Filippa K:s klädvårdsprogram kan de ta hand om sina kläder för att öka livslängden ytterligare”, säger Mårten Hellberg, VD OrganoClick AB.

”Vi vill erbjuda kläder med lång livslängd där enbart ekologiskt hållbara kemikalier används. Med vårt klädvårdsprogram vill vi att våra kunder ska kunna förlänga livslängden på kläderna ytterligare och där passar OrganoClicks biologiskt nedbrytbara textilimpregnering perfekt”, säger Elin Larsson, Hållbarhetschef på Filippa K.

.........................................................................................

08-684 001 10, marten.hellberg@organoclick.com

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North som utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är är den vattenavvisande textilbehandlingen OrganoTex®, biokompositen  OrganoComp®, ytbehandlings- och underhållsprodukter för villa- och fastighetsägare under varumärket BIOkleen®, biobaserade bindemedel för nonwovenmaterial under varumärket OC-BioBinder™ och det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom delägda dotterbolaget OrganoWood AB). OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser såsom utnämningen till "Sveriges mest lovande start-up bolag", Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser såsom en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF), ett SUSTAINIA100-bolag och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för "Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning är lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North är Erik Penser Bank.

Citat

Elin Larsson, Hållbarhetschef Filippa K