OrganoClick AB (publ) offentliggör delårsrapport för första kvartalet 2015

"Under det första kvartalet fortsatte OrganoClicks snabba tillväxt. Försäljningen ökade med ca 111 procent från 2,5 miljoner kronor första kvartalet 2014 till 5,3 miljoner kronor första kvartalet 2015. Den totala omsättningen för kvartalet blev drygt 5,5 miljoner kronor.

Den 16 februari 2016 listades bolaget på Nasdaq First North och genomförde i samband med detta en övertecknad nyemission om 75 miljoner kronor. Kapitalet ska användas för en internationell expansion av bolagets verksamhet med bl.a. en förstärkning av försäljningsorganisationen inom Funktionell textil & nonwoven samt för marknadslansering av bolagets första fibergjutna material. Vi arbetar nu intensivt med att färdigställa bolagets nya produktionsanläggning samt har inlett ett flertal nya nyckelrekryteringar.

När vi tittar framåt mot andra kvartalet ser vi att försäljningen fortsätter öka kraftigt i förhållande till 2014. Det är därför med stor tillförsikt vi ser framåt mot resten av året."

Utdrag ur vd Mårten Hellbergs kommentar till delårsrapporten.

Första kvartalet, 1 januari – 31 mars 2015

Koncernen jämfört med 2014

» Koncernens nettoomsättning uppgick till 5,31miljoner kr (2,52).

» Resultatet efter finansiella poster uppgick till -5,97 miljoner kr (-3,58).

Den kompletta delårsrapporten bifogas detta pressmeddelande och finns tillgänglig på bolagets hemsida. Informationen i denna delårsrapport är sådan som OrganoClick AB (publ) ska offentliggöra enligt regelverket på Nasdaq First North.

För mer information, vänligen kontakta; Mårten Hellberg,

VD OrganoClick

Email:  marten.hellberg@organoclick.com

OrganoClick

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North som utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är den vattenavvisande tygbehandlingen OrganoTex®, det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom dotterbolaget OrganoWood AB) samt bindemedel för nonwovenmaterial. OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser så som utnämningen till "Sveriges mest lovande start-up bolag", Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser så som en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF) och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för "Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning finns lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North är Pareto Securities AB.