OrganoClick AB (publ) publicerar delårsrapport för tredje kvartalet 2018

"Inom produktområdet biobaserade bindemedel för nonwoven lanserade en världsledande tillverkare av textila mellanlägg i september en eko-kollektion där vårt biobaserade bindemedel är en nyckelkomponent som ersätter deras nuvarande oljebaserade plastbindemedel. Textila mellanlägg används som foder och förstyvningsmaterial i kostymer, kavajer, skjortkragar, etc och tillverkas av nonwoven, vävd eller stickad textil som förstyvas med bindemedel. Vår kund räknar med att få de första större ordrarna under 2019."

Utdrag ur vd Mårten Hellbergs kommentar till delårsrapporten.

Tredje kvartalet, 1 juli – 30 september 2018

Koncernen jämfört med tredje kvartalet 2017

» Koncernens nettoomsättning uppgick till 16,29 (16,03) miljoner kr.

» Justerat rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -3,03 (-4,08) miljoner kr.

» Justerat resultat före skatt uppgick till -5,11 (-6,14) miljoner kr.

Första tre kvartalen, 1 januari – 30 september 2018

Koncernen jämfört med första tre kvartalen 2017

» Koncernens nettoomsättning uppgick till 65,33 (62,16) miljoner kr.

» Justerat rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -5,03 (-10,19) miljoner kr.

» Justerat resultat före skatt uppgick till -11,14 (-15,50) miljoner kr.

Den kompletta delårsrapporten bifogas detta pressmeddelande och finns tillgänglig på bolagets hemsida. Informationen i denna delårsrapport är sådan som OrganoClick AB (publ) ska offentliggöra enligt regelverket på Nasdaq First North.

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North som utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är är den vattenavvisande textilbehandlingen OrganoTex®, biokompositen  OrganoComp®, ytbehandlings- och underhållsprodukter för villa- och fastighetsägare under varumärket BIOkleen®, biobaserade bindemedel för nonwovenmaterial under varumärket OC-BioBinder™ och det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom delägda dotterbolaget OrganoWood AB). OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser såsom utnämningen till "Sveriges mest lovande start-up bolag", Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser såsom en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF), ett SUSTAINIA100-bolag och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för "Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning är lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North är Erik Penser Bank.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som OrganoClick AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 november 2018 kl. 8:30.