• OrganoClick AB/

OrganoTex®-behandlat tyg från 7-up flaskor insamlat av buddhistiska Tzu Chi Foundation visas upp på Almedalen

På seminariet "Världens mest hållbara catwalk" i Almedalen presenterades ett specialdesignat plagg tillverkat av fluorkarbonfri vattenavvisande OrganoTex®-behandlad textil. Materialet är en återvunnen polyester tillverkad 7-up flaskor insamlad av den buddhistiska välgörenhetsorganisationen Tzu Chi Foundation i Taiwan.

Vattenavvisande behandlingar (sk DWR) för textil och kläder innehåller nästan alltid fluorkarboner, en grupp kemikalier som inte bryts ned i naturen och som kan orsaka cancer och hormonstörningar. Det svenska miljöteknikföretaget OrganoClick har utvecklat en alternativ vattenavvisande teknologi som är fri från fluorkarboner och istället innehåller ofarliga komponenter som är biologiskt nedbrytbara. På Almedalen presenterades under seminariet "Världens mest hållbara catwalk" ett OrganoTex®-behandlat plagg designat av Karolina Nilsson.

”Genom att utnyttja en biologiskt nedbrytbar och ofarliga kemi i våra produkter kan vi vara säkra på att dessa inte orsakar några av de miljöskadliga effekter som de långkedjiga fluorkarbonerna gör”, säger Robin Grankvist, Business Area Manager för Funktionell textil & nonwoven på OrganoClick.

Den nya fluorkarbonfria teknologin har utvecklats av OrganoClicks forskare och i januari 2014 implementerades teknologin i den taiwanesiske textiltillverkarens Chang-Ho Fibres fabriker. Sedan dess har ungefär 100 olika tyger tagits fram som alla är vattenavvisande och fria från fluorkarboner. Filippa K var det första modevarumärket som lanserade en klädkollektion som behandlats med OrganoClicks fluorkarbonfria, vattenavvisande teknologi i februari 2015.

Det specialdesignade plagget som visats upp på Almedalen är tillverkat av ett material från återvunnen polyester från OrganoClicks taiwanesiska partner Chang-Ho Fibers. Materialet har sitt ursprung i 7-up flaskor som insamlats av den buddhistiska välgörenhetsorganisationen Tzu Chi Foundation. Det återvunna tyget har även kvar 7-up flaskans karaktäristiska ljusgröna färg och har därmed inte färgats på nytt vilket spar stora mängder vatten, energi och kemikalier. Plagget har tagits fram via ett samarbete med textilhögskolan i Borås och TEKO-industrierna.

"Vi är mycket stolta över att kunna presentera ett så genomarbetat och hållbart plagg som kombinerar miljövänlig kemi, ett återvunnet material och låg energikonsumtion. Speciellt roligt att insamlingen av flaskorna även går till välgörande ändamål via den buddhistiska organisationen Tzu Chi Foundation", säger Mårten Hellberg, VD på OrganoClick.

För mer information, vänligen kontakta;

Robin Grankvist, Affärsområdeschef Funktionell textil & nonwoven OrganoClick

Email: robin.grankvist@organoclick.com

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North som utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är den vattenavvisande tygbehandlingen OrganoTex®, det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom dotterbolaget OrganoWood AB) samt bindemedel för nonwovenmaterial. OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser så som utnämningen till "Sveriges mest lovande start-up bolag", Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser så som en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF) och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för "Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning finns lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North är Pareto Securities AB.

Vi är mycket stolta över att kunna presentera ett så genomarbetat och hållbart plagg som tagits fram via ett samarbete med både taiwanesiska och svenska partner. Speciellt roligt att insamlingen av flaskorna även går till välgörande ändamål via den buddhistiska organsiation Tzu Shi Foundation
Mårten Hellberg, VD OrganoClick