OrganoWood tecknar ramavtal med Beijer Byggmaterial.

OrganoWood tillverkar och marknadsför miljöklassat, hållbart modifierat virke och träskydds-produkter. OrganoWood® är en svensk innovation och har all sin produktion i Sverige. Nu har Beijer Byggmaterial, Sveriges största helägda bygghandelskedja som förser både byggproffs och hemmasnickare med byggmaterial, beslutat att tillhandahålla OrganoWood®s produkter i sitt sortiment.

Sedan 2012 har OrganoWood®-modifierat trä tillverkats och marknadsförts i Sverige. Det modifierade virket, som finns både som altan och panelvirke, har ett effektivt flam- och rötskydd och en unik vattenavvisande teknologi. 2014 vann OrganoWood®-modifierat trä Nordbyggs guldmedalj för "årets hetaste byggmaterial" och företagets träskyddssystem var de första träskyddsprodukterna i Sverige att tilldelas Svenska Naturskyddsföreningens miljömärkning "Bra Miljöval".

-          "Att få distribution via Beijers 70 butiker är mycket viktigt för oss. Vi strävar efter att finnas i alla svenskars närmaste byggvaruhus och nu tar vi oss ytterligare ett steg närmare det målet. Beijer är också en viktig aktör på proffsmarknaden där vi satsar stort i Sverige under 2017." säger Jens Hamlin, VD OrganoWood.

OrganoWood® är ett miljöklassat alternativ till det vanliga ”gröna” tryckimpregnerade trallvirket och rekommenderas av Svenska Byggvarubedömningen och SundaHus. Det område där OrganoWood® växer mest just nu är fasadpanel. Den giftfria, färdigbehandlade panelen, som kräver minimalt med underhåll och som smälter in i naturen med sin vackra silvergråa nyans, är mycket populär.

………………………………………………………………………………………………………..

För mer information, vänligen kontakta:

Jens Hamlin, VD OrganoWood, Telefon: +46 72 250 21 79, Email: jens.hamlin@organowood.com

………………………………………………………………………………………………………..

Om OrganoWood

OrganoWood grundades 2010 av OrganoClick AB (publ) och Kvigos AB och är baserat på vetenskapliga genombrott inom metoder för modifiering av biofibrer. OrganoWoods produkter produceras i OrganoClicks produktionsanläggning i Täby och av bolagets industriella samarbetspartners Bergs Timber Bitus i Nybro som utför modifieringen av virket. OrganoClick är listat på Nasdaq First North och utsågs av Världsnaturfonden – WWF till en ”Climate Solver” ( www.climatesolver.org ) 2010, till ett av Sveriges 20 mest innovativa bolag 2011 av Svenska Institutet och har varit med på NyTekniks och Affärsvärldens ”33-lista” över Sveriges hetaste teknikbolag 2012 och 2013.

Snabbfakta

Jens Hamin, VD OrganoWood