Skapa en giftfri utomhusmiljö för våra barn!

Report this content

På barns lekplatser och andra utemiljöer kan det finnas material som innehåller ämnen som kan vara skadliga för hälsa eller miljö, till exempel bildäck, tryckimpregnerat trä, tjärasfalt med mera. När utemiljöerna byggs om, eller när material byts ut, är det viktigt att tänka till! Det är nu hög tid att välja material och produkter som uppfyller högre miljökrav. Dessa lekplatser skall stå i ur och skur och lekas med i många år framöver.

Trollverkstan är ett företag som vågat ta ut svängarna helt. Här har man tillverkat lekutrustning sedan 1963 och väljer nu att erbjuda alla sina produkter i det miljöklassade virket OrganoWood®, som är giftfritt och biologiskt nedbrytbart. OrganoWood® är även godkänt enligt Byggvaru-bedömningen och SundaHus miljökrav. Produkterna tillverkas i egen design och kommer färdig-monterade från egen fabrik i Tyresö söder om Stockholm.

Patrik Andersson, företagsledare på Trollverkstan berättar att allt fler kunder sett fördelarna med miljötänkandet på deras lekprodukter. Han berättar att flera av de stora lekplatstillverkarna fortfarande använder mindre miljövänliga material i sina lekprodukter, vilket gör att kunderna nu söker nya leverantörer.

- Eftersom vi är en liten tillverkare så måste vi hela tiden ligga i framkant gällande både på miljön och säkerheten i våra produkter. Vi är därför mycket selektiva i våra materialval, säger Patrik Andersson. Det finns många fördelar med att arbeta med OrganoWood, fortsätter Patrik. Både för oss som tillverkare av arbetsmiljö-skäl och att våra barn inte ska utsättas för farliga ämnen i deras lekmiljö.

För att mer info från OrganoWood® besök: www.organowood.se

För att mer info från Trollverkstan besök: www.trollverkstan.se

.............................................................................

För mer information kontakta:

Jens Hamlin, VD

08-684 001 14, Jens.Hamlin@organowood.com

.............................................................................

Fakta OrganoWood

OrganoWood grundades 2010 av OrganoClick och Kvigos och är baserat på vetenskapliga genombrott inom metoder för modifiering av biofibrer. OrganoWoods produkter produceras i OrganoClicks produktionsanläggning i Täby och av bolagets industriella samarbetspartners Bergs Timber Bitus i Nybro som utför modifieringen av virket. OrganoClick utsågs av Världsnaturfonden – WWF till en ”Climate Solver” (www.climatesolver.org) 2010 och till ett av Sveriges mest innovativa bolag 2011 av Svenska Institutet och har varit med på NyTekniks och Affärsvärldens ”33-lista” över Sveriges hetaste teknikbolag 2012 och 2013.

Taggar:

Snabbfakta

På barns lekplatser och andra utemiljöer kan det finnas material som innehåller ämnen som kan vara skadliga för hälsa eller miljö, till exempel bildäck, tryckimpregnerat trä, tjärasfalt med mera. Trollverkstan kom i kontakt med OrganoWood när de letade efter material med höga miljökrav och bra hållbarhet. Materialet skulle klara av högt slitage eftersom lekprodukter tillverkas till förskolor och parker.

Citat

Det finns många fördelar med att arbeta med OrganoWood. Både för oss som tillverkare av arbetsmiljö-skäl och att våra barn inte ska utsättas för farliga ämnen i deras lekmiljö.
Patrik Andersson, företagsledare på Trollverkstan