• Oriflame/

Anpassning av legal struktur fortsätter – förslag till extra bolagsstämman för nästa steg i processen

Detta meddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva värdepapper i någon jurisdiktion. De värdepapper som hänvisas till häri har inte registrerats, och kommer inte registreras, enligt U.S Securities Act från 1933 i sin nuvarande lydelse, och får inte erbjudas eller överlåtas utan sådan registrering annat än under ett tillämpligt undantag från registrering enligt U.S. Securities Act. Informationen i detta pressmeddelande är inte avsett för publicering eller distribution till personer i Amerikas Förenta Stater, Australien, Hongkong, Japan, Nya Zeeland, Kanada eller Sydafrika, eller i någon annan jurisdiktion där försäljning av sådana värdepapper skulle kräva ytterligare dokumentation, registreringar eller andra åtgärder utöver vad som krävs enligt svensk rätt (”Begränsade Jurisdiktioner”).

An English version of this press release is available at the Company’s web site

Pressmeddelande 14 april 2014

Som meddelades i april 2013 ser Oriflame över sin legala struktur. Styrelsen föreslår idag att aktieägarna fattar beslut för att möjliggöra en vidare anpassning av koncernens legala struktur till den operativa verksamheten, vilket bland annat innefattar en kommande flytt av koncernens hemvist från Luxemburg till Schweiz.

Oriflame har under de senaste åren ökat sin närvaro i, och flyttat ett antal av koncernens funktioner och globala tjänster till, Schweiz. Oriflame har genom denna centralisering uppnått förbättrad operativ effektivitet inom områden som IT, finans, e-handel samt hantering av lagerrisk.

För att ytterligare anpassa koncernens legala struktur till den operativa strukturen har styrelsen beslutat att lägga fram ett förslag inför Oriflames extra bolagsstämma den 19 maj 2014 om att bemyndiga styrelsen att flytta moderbolagets hemvist från Luxemburg till Schweiz, och därigenom möjliggöra ytterligare effektiviseringar.

Kortfattat åstadkoms den nya legala strukturen genom att aktieägarna vid den extra bolagsstämman blir ombedda att godkänna en överföring av tillgångar och skulder från moderbolaget Oriflame Cosmetics S.A. till ett nybildat finans- och holdingbolag i Luxemburg ägt av Oriflame Cosmetics S.A.. Om stämman skulle besluta i enlighet med förslagen skulle, som ett andra steg, ett schweiziskt holdingbolag etableras, Oriflame Holdings AG (”OHAG”), och som ett tredje steg skulle ett utbyteserbjudande lämnas till aktieägarna i Oriflame (varigenom aktier i OHAG erbjuds i utbyte mot aktier i Oriflame Cosmetics S.A.). I nuläget förväntas utbyteserbjudandet lämnas under hösten 2014, följt av att OHAG-aktierna noteras på NASDAQ OMX Stockholm.

Den operationella och legala omstruktureringen förväntas inte påverka Oriflames bolagsskattesats över tid.

Samtliga aktieägare måste själva verifiera sin skattemässiga ställning baserat på tillämplig skattelagstiftning för den enskilde aktieägaren. Bolaget har gjort en preliminär utredning för att klarlägga att det planerade utbyteserbjudandet och den planerade flytten av hemvist inte bör få negativa skattemässiga konsekvenser för aktieägarna i de huvudsakliga jurisdiktioner som berörs, åtminstone inte under de närmaste fem till tio åren.

Ytterligare information om eventuella skattekonsekvenser kommer att tillhandahållas i samband med utbyteserbjudandet.

Ytterligare information om styrelsens förslag till den extra bolagsstämman följer av kallelsen till den extra bolagsstämman som offentliggjordes i dag. Se även investors.oriflame.com.

Gabriel Bennet, CFO +41 79 826 3713

Johanna Palm, IR Director +46 765 422 672

Oriflame grundades i Sverige 1967. I dag är Oriflame ett internationellt, direktförsäljande kosmetikföretag med försäljning i över 60 länder. Oriflame har ett brett produktutbud av svenska, innovativa skönhetsprodukter inspirerade av naturen. Dessa produkter marknadsförs av omkring 3 miljoner oberoende Oriflame-konsulenter som tillsammans svarar för en årsomsättning på cirka 1,5 miljarder euro. Respekt för medmänniskor och natur är en viktig del av företagskulturen och återspeglas i bolagets riktlinjer för socialt arbete och miljöarbetet. Oriflame stödjer ett flertal välgörenhetsorganisationer världen över och är medgrundare av World Childhood Foundation. Oriflame är en koncern med säte i Luxemburg, och med globala kontor i Luxemburg och Schweiz. Oriflame är noterat på Nasdaq OMX, Stockholm.