• Oriflame/

Ny rysk produktionsanläggning – idriftsättning slutförd, Avyttring av fabriker slutförd, Skattemål i Ryssland – negativt besked i första rättsinstans

Idriftsättningsprocessen på produktionsanläggningen i Noginsk slutförd

Oriflame kan idag meddela att idriftsättningsprocessen nu är slutförd för den nya produktionsanläggningen i Noginsk, Ryssland. Produktionen av kropps- och hårvårdsprodukter har startat och volymerna kommer att öka under de kommande kvartalen. Produktionsutrustningen för färgkosmetik flyttas för närvarande från den tidigare fabriken i Krasnogorsk till den nya anläggningen i Noginsk, där all produktion kommer att integreras. Det innebär att Oriflame kan optimera logistiken och affärsprocesserna samtidigt som bolaget säkerställer att produktionen sker nära de stora och viktiga marknaderna i CIS-regionen.

– Oriflame är stolt över att bolaget ökar sin närvaro i Ryssland i och med investeringen på 150 miljoner euro i en ny anläggning i Noginsk. Detta är en viktig milstolpe för Oriflame vad gäller affärsverksamheten och bolagets långsiktiga engagemang i regionen, eftersom servicen till våra konsulenter ytterligare förbättras samtidigt som vi skapar arbetsmöjligheter i Ryssland, och då i synnerhet i området kring Noginsk, säger Magnus Brännström, VD och koncernchef.

Avyttringen av produktionsanläggningar i Sverige och Ryssland slutförd

Transaktionerna som rör avyttringen av produktionsanläggningarna i Ekerö i Sverige samt i Krasnogorsk i Ryssland, har nu slutförts. Som meddelades i samband med delårsrapporten för tredje kvartalet avyttras den svenska fabriken till den lokala ledningen, och Oriflame står även fortsättningsvis kvar som ägare av delar av produktionsutrustningen. Fabriken i Krasnogorsk såldes till det ryska detaljhandelsbolaget X5 Retail Group. Den totala effekten på kassan från båda dessa avyttringar uppgår till 38 miljoner euro, varav huvuddelen relaterar till fabriken i Krasnogorsk.

Negativt domslut i första instansen för det ryska skattemålet

Som tidigare meddelades i augusti och i delårsrapporten för det tredje kvartalet, har Oriflame efter flera års skatterevision i Ryssland, erhållit ett officiellt skattekrav på 1,0 miljarder rubel (cirka 17,5 miljoner euro) från skattemyndigheten rörande royaltybelopp inklusive skatt, moms och straffavgifter för åren 2009 och 2010. Trots att yttranden från flera lokala och internationella experter har skickats in till domstolen som bekräftar korrektheten i bolagets tillämpning av skattepraxis, måste Oriflame tyvärr meddela att domslutet som meddelades i dag från den första rättsinstansen var till bolagets nackdel. Beslutet är förvånande och en besvikelse eftersom ett sådant domstolsbeslut betyder att det inte finns något erkännande av royaltybelopp för kommersiella värden som skapas på annan plats inom koncernen och som krävs för att den lokala ryska enheten ska kunna genomföra sin verksamhet. På grund av den nuvarande osäkerheten kring detta har Oriflame beslutat att redovisa det fullständiga värdet på fordran i rubel vad gäller skatt, moms och straffavgifter rörande royaltybelopp (med avräkning för förlustavdrag, som inte redovisats som uppskjuten skattefordran, men som kan användas för att minska fordran), vilket kommer att påverka resultatet för koncernen under fjärde kvartalet 2014 med motsvarande cirka 16 miljoner euro.

Oriflame är alltjämt tryggt i sin skattepraxis i Ryssland, som stöds av lokala och internationella experter, och bolaget går nu vidare upp till högsta domstolen samt överväger att initiera internationellt skiljeförfarande för utländska investeringar.

Gabriel Bennet, CFO, Oriflame                                  +41 79 826 3713
Johanna Palm, Director Investor Relations, Oriflame    +46 765 422 672

Oriflame grundades i Sverige 1967. I dag är Oriflame ett internationellt, direktförsäljande kosmetikföretag med försäljning i över 60 länder. Oriflame har ett brett produktutbud av svenska, innovativa skönhetsprodukter inspirerade av naturen. Dessa produkter marknadsförs av omkring 3 miljoner oberoende Oriflame-konsulenter som tillsammans svarar för en årsomsättning på cirka 1,4 miljarder euro. Respekt för medmänniskor och natur är en viktig del av företagets kultur och återspeglas i bolagets riktlinjer för socialt arbete och miljöarbetet. Oriflame stödjer ett flertal välgörenhetsorganisationer världen över och är medgrundare av World Childhood Foundation. Oriflame är en koncern med säte i Luxemburg, med huvudkontor i Luxemburg och Schweiz. Oriflame är noterat på Nasdaq Stockholm.