• Oriflame/

Oriflame Holding AG publicerar årsredovisning för 2017 och förtydligar effekt av kommande IFRS-standarder

Årsredovisning 2017
Årsredovisningen för 2017 finns nu tillgänglig på Oriflames webbplats,
och som bifogat dokument.

Kommande IFRS-standarder
Såsom redan kommunicerats i samband med den oreviderade bokslutskommunikén som publicerades den 15 februari 2018, tillämpar Oriflame IFRS 15 ”Intäkter från avtal med kunder” från den 1 januari 2018. En förtida tillämpning av IFRS 16 ”Leasingavtal” kommer att göras för att alla förändringar ska kunna implementeras samtidigt.

Tillämpningen av IFRS 15 väntas påverka resultaträkningen på flera nivåer, både som en engångsjustering och som omklassificeringar av kostnader. För att underlätta analysen av bolagets underliggande resultat och minimera påverkan från engångsjusteringen har Oriflame beslutat att tillämpa den nya standarden IFRS 15 genom metoden för ackumulerad effekt per datumet för den initiala tillämpningen, utan omräkning av den jämförelseperiod som redovisas.

De tidigare kommunicerade engångseffekterna utgörs av följande delar:

1.  Kontrollmetod i stället för risk- och belöningsmetod
  2.  Uppskjuten resultatredovisning
  3.  Borttagande av raden med övriga intäkter

I och med det valda alternativet i enlighet med IFRS 15 kommer engångseffekterna som uppkommer från 1) och 2) minimeras i resultaträkningen och återspeglas i skulder och balanserade vinstmedel i koncernredovisningen för finansiell ställning per den 1 januari 2018. Mer information om påverkan återfinns i årsredovisningen för 2017. Engångseffekten hänförlig till 3) kommer emellertid att fortsätta att ha en mindre engångpåverkan på resultaträkningen.

Omklassificeringarna av kostnader hänförliga till tillämpningen av IFRS 15 och 16 kommer att vara i linje med vad som tidigare har kommunicerats.

Utöver ovanstående kommer koncernen också att redovisa 2018 års siffror i enlighet med den gamla standarden för att ytterligare underlätta jämförelsen med koncernredovisningen 2017.

Nathalie Redmo, IR-chef +41 799 220 173

Denna information är sådan information som Oriflame Holding AG är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande klockan 11.30 den 10 april 2018.

Oriflame grundades i Sverige 1967. I dag är Oriflame ett internationellt, direktförsäljande kosmetikföretag med försäljning i över 60 länder. Oriflame har ett brett produktutbud av svenska, innovativa skönhetsprodukter inspirerade av naturen. Dessa produkter marknadsförs av omkring 3 miljoner oberoende Oriflame-konsulenter som tillsammans svarar för en årsomsättning på cirka 1,4 miljarder euro. Respekt för medmänniskor och natur är en viktig del av företagets kultur och återspeglas i bolagets riktlinjer för socialt arbete och miljöarbetet. Oriflame stödjer ett flertal välgörenhetsorganisationer världen över och är bland annat medgrundare av World Childhood Foundation. Oriflame är en schweizisk bolagskoncern noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information om Oriflame, besök www.oriflame.com.