Felix India – En exotisk smakupplevelse

Från Felix kommer nu tre kryddstarka rätter från ett av världens kök – Indien.
Enportionsrätterna från Felix India kommer i de populära smakerna Chicken tikka masala, Chicken korma och Chicken vindaloo.
– För att få inspiration till våra nya exotiska rätter gick vi igenom många kokböcker, besökte flera indiska restauranger och hade ett nära samarbete med en indisk kvinna som arrangerar indiska matlagningskurser, berättar Maria Tegman, marknadschef på Procordia.

– Med rätterna från Felix India kan konsumenten på ett snabbt och enkelt sätt njuta av de omtyckta och exotiska smakerna från Indien. Med den lite mer okända smaken, vindaloo tillför vi lite extra spänning till sortimentet. Rätterna har alla intensiva smaker med olika kryddor och olika nivåer på hetta. Chicken korma är mild, Chicken tikka masala är medium medan Chicken vindaloo är rätten för den som vågar testa lite mer hetta och är medium-stark, säger Maria Tegman.

Enportionsrätterna från Felix India är tillagade efter indiska recept med genuina indiska ingredienser och kryddor. För att rätterna ska ge en äkta indisk smakupplevelse är recepten framtagna i nära samarbete med Sachi Andersson, som håller i indiska matlagningskurser i Skåne.

– När vi tagit fram rätterna i Felix India sortimentet har vi värnat om att det ska vara intressanta och populära rätter från Indien. Utmärkande för den indiska maten är indiernas sätt att använda kryddor. Därför har vi använt oss av populära indiska kryddor såsom spiskummin, cayennepeppar, koriander, kanel och kardemumma, avslutar Maria Tegman.

Rätterna kommer i enportionsstorlek på 380 gram. Rekommenderat pris är cirka 30 kronor per förpackning.

Felix India kompletterar de tidigare sortimenten av enportionsrätter från Felix Italia och Felix Thai i frysdisken och ger konsumenter en större bredd av variation till lunch eller middag.

Mer information om Felix India, näringsinnehåll och ingredienser finns på www.procordia.se Pressbilder kan laddas ner www.procordiabild.com.

Maria Tegman, marknadschef, Procordia
Telefon: 0705-87 78 50, e-post: maria.tegman@procordia.se

Nicklas Sjöqvist, Presschef, Procordia
Telefon: 0708-17 41 00, e-post: nicklas.sjoqvist@procordia.se

Procordia tillagar mat och dryck med kärlek och omtanke om människor och miljö. Våra varumärken är Felix, BOB, Ekströms, Risifrutti®, Grandiosa, Önos, Fun Light, JOKK, Den Gamle Fabrik, Liva och Paulúns. Procordia är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Vi hade 2011 en omsättning på 3,3 miljarder kronor och har ca 1000 anställda i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia ingår i den norska koncernen Orkla som är noterat på Oslobörsen.

Orkla Foods Sverige gör god mat som gör gott. Vi ser till att du kan äta mer av det som är gott för dig, din hälsa, miljön och för samhället i stort. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Anamma, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns. Vi har en omsättning på cirka 5 miljarder kronor årligen och runt 1 600 anställda i Malmö, Eslöv, Frödinge, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Simrishamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro.

Maria Tilly, marknadschef på Procordia