Felix skänker mat till svenska FN-soldater

Svenska soldater i FN:s styrka i Mali har gått hungriga i en månad, rapporterar Dagens Nyheter idag. Varumärket Felix erbjuder sig nu att ställa upp med matprodukter för att svenskarna ska kunna äta sig starka nog att fortsätta att skapa stabilitet i det afrikanska landet.

I DN:s reportage har de svenska FN-soldaterna i Mali intervjuats om matbristen. Ett uttalande i synnerhet fick företaget bakom varumärket Felix att reagera.

- När vi läste om det mycket farliga arbete som svenska soldater utför i Mali, och en av soldaterna till och med efterfrågade Felix, kändes det självklart att agera. Vi kan kanske inte mätta ett helt land, men vi kan bidra med näringsrik mat till de som kämpar för stabilitet i regionen, säger Eva Berglie, Presschef på Orkla Foods Sverige.

Orkla Foods Sverige uppmanar nu Försvaret att höra av sig, för att lösa transporten av matvarorna.

- Vi står redo och hoppas att de svenska soldaterna blir glada över den här hälsningen från Felix, säger Eva Berglie.

Svenska styrkan i Mali

FN-styrkan i Mali, som har varit på plats sedan 2013, har i uppdrag att stabilisera läget i landet. Styrkan består av 250 personer. Insatsen räknas som en av de farligaste som Sverige har deltagit i.

Tel: 0708-99 19 37, e-post: eva.berglie@orklafoods.se

Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, Fun Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns . Orkla Foods Sverige har en omsättning på ca 4,8 miljarder kronor och har ca 1 500 anställda i Eslöv, Frödinge, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro. Orkla Foods Sverige ingår i den norska koncernen Orkla som är noterat på Oslobörsen.

Vi står redo och hoppas att de svenska soldaterna blir glada över den här hälsningen från Felix.
Eva Berglie, Presschef Orkla Foods Sverige