Frödinge ostkaka når nya höjder

Den 14 november firas ostkakans dag. I år firas högtidsdagen såväl på marken som i luften, då 6000 passagerare på Malmö Aviations flighter, dagen till ära serveras den småländska delikatessen från Frödinge.

Frödinge ostkaka och sylt från Önos förbereder sig för take off. Den 14 november serveras den småländska stoltheten tillsammans med sylt från Önos på 10. 000 meters höjd. Hela 6000 ostkakor kommer att serveras under morgondagens flighter med Malmö Aviation. Firandet är ett samarbete mellan Procordia, Ostkakans vänner och Malmö Aviation.

– Vi ser att ostkakan har gjort en stark återkomst bland svenska folket, säger Mette Krabbe Åkerlind, Marknadschef på Procordia. Ostkakan är en stor del av den svenska mattraditionen och har många fördelar. Dels att den kan avnjutas till brunchen, fikat eller desserten men passar även som ett nyttigare mellanmål eller efter träning. Genom samarbetet med Malmö Aviation och Ostkakans vänner tar vi ostkakan till nya höjder, rättare sagt 10 000 meter, fortsätter Mette Krabbe Åkerlind.

För den som är kvar på marken finns det också anledning att fira. Frödinge erbjuder ostkakor i en mängd smaker vid alla dagens tillfällen; enportions ostkaka, lättostkaka, microostkaka, vaniljostkaka, traditionell ostkaka och saffransostkaka.

För tips på hur ostkakan kan serveras, gå in på www.frodinge.se/serveringstips/.

Ostkakan

Ostkakan är den svenskaste av alla efterrätter. Sedan 1600-talet har svenskarna njutit denna småländska kulturskatt, och för 58 år sedan gjorde Frödinges klassiker sitt intåg i alla svenska hem. Ostkakans dag firar nio år den 14 november. Bakom firandet ligger Ostkakans vänner, en ideell förening som värnar om svensk mathistoria.

Nicklas Sjöqvist, Presschef, Procordia.
Tel: 0708-17 41 00, e-post: nicklas.sjoqvist@procordia.se

Mette Krabbe Åkerlind, Marknadschef, Procordia.
Tel: 0705-50 84 90, e-post: mette.akerlind@procordia.se

Johan Sjöberg, Ostkakans vänner
Tel: 0708- 16 30 35, e-post: johan@mobelriket.se

Abba Seafood, Frödinge och Procordia är sedan 1 juli 2013 ett gemensamt matföretag under namnet Procordia. Företaget tillagar mat och dryck med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Procordias varumärken är Abba, Abba Middagsklart, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, Fun Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Liva Energi och Paulúns.Procordia har en omsättning på ca 4,8 miljarder kronor och har ca 1 500 anställda i Eslöv, Frödinge, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro. Procordia ingår i den norska koncernen Orkla som är noterat på Oslobörsen.