FUN Light Green - naturligt sötad med stevia

Nu lanseras FUN Light Green naturligt sötad med stevia. FUN Light har genomgått stor utveckling de senaste åren.

- Samtliga drycker under FUN Light innehåller idag enbart naturliga aromer och färgämnen och är utan kalorier. Det känns fantastisk roligt att vi nu kan ta ytterligare ett steg och introducera FUN Light Green som sötas med stevia, kommenterar marknadschef Stefan Lindström.

Den nya produktserien FUN Light Green sötas med stevia (steviolglykosider) och kompletterar FUN Light original.

- Vårt mål är att möta våra konsumenters behov av kalori- och sockerfria drycker. Det kändes därför som en självklar väg för oss att gå att använda stevia som sötningsmedel för FUN Light eftersom steviolglykosider är ett kalorifritt och naturligt alternativ till socker. Vi har lagt ner ett stort arbete för att få fram riktigt goda smaker, förklarar Stefan och tillägger:

FUN Light Green finns i tre spännande smaker: Strawberry Marula (marula är en afrikansk frukt), Blackberry Blueberry och Raspberry Pomegrante. Eftersom FUN Light är en kalorifri dryck innehåller dryckerna ingen fruktjuice (fruktjuice innehåller socker som ger kalorier). Smaken kommer från naturliga aromer. För att få fin färg utan kalorier används koncentrerad färg som utvinns ur naturliga råvaror. Färgen i Raspberry Pomegrante kommer från morot, färgen i Blackberry Blueberry kommer från morot och hibiskus och färgen i Strawberry Marula kommer från morot och den rödgula tisteln safflor.

FUN Light Green säljs i 0,5 l flaskor och kommer ligga på ca 20 kronor i butik. Spädningen är 1+9.

Fakta

FUN Light Green är en kalorifri dryck som är naturligt sötad med stevia. Stevia är en växt som har sitt ursprung i Sydamerika där bladen har använts i hundratals år för att ge sötma åt bland annat te. Steviabladen innehåller glykosider som är flera hundra gånger sötare än socker och ger en naturlig sötma helt utan kalorier. Läs mer om stevia på www.funlight.se.

Kontaktuppgifter:

Stefan Lindström, marknadschef, tel: 0703-68 43 38, e-post: stefan.lindstrom@procordia.se

Cecilia Sjöholm, kommunikationschef, tel: 0765-38 55 34, e-post: cecilia.sjoholm@procordia.se

För mer information kontakta:
Cecilia Sjöholm, kommunikationschef, Procordia
0765 - 38 55 34, E-post:
cecilia.sjoholm@procordia.se

Procordia tillagar mat och dryck med kärlek och omtanke om människor och miljö. Våra varumärken är Felix, BOB, Ekströms, Risifrutti®, Grandiosa, Önos, Fun Light, Den Gamle Fabrik, Liva och Paulúns. Procordia är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Vi hade 2010 en omsättning på 3,3 miljarder kronor och har ca 1000 anställda i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia ingår i den norska koncernen Orkla som är noterat på Oslobörsen.

Orkla Foods Sverige är ett av landets ledande matföretag med över 20 goda varumärken i portföljen. Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Anamma, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns.