Gurkskörden igång med krav på IP-certifiering

Gurkskörden är i full gång och ättiksdoften sprider sig över Eslöv. Andelen ekologiskt odlad gurka är högre än någonsin. Inför nästa säsong ställer Procordia krav på IP-certifiering av alla kontrakterade grönsaksodlare.

Årets gurksäsong startade tidigare än vanligt med anledning av det fina vädret i början av sommaren. Gurkorna, som upptar 110 hektar odlingsmark, kommer från kontraktsodlare i Skåne, Blekinge, Småland och Öland och håller en mycket hög kvalitet. Drygt 600 ton gurka av årets skörd (totalt 9000 ton) är ekologiskt odlad.

– Vår omsorg om mat, miljö och människor omfattar ett långsiktigt syn- och arbetssätt vad gäller livsmedelsäkerhet, miljöhänsyn, sociala frågor och etik, där vårt arbete med integrerad produktion spelar en central roll, säger Mikael Aru, vd för Procordia. Inför säsongen 2012 har vi ställt krav på att alla kontrakterade grönsaksodlare ska följa regelverket för integrerad produktion och vara certifierade för att få kontrakt. För att driva på övergången bidrar Procordia ekonomiskt.

I samarbetet med våra 20 kontraktsodlare för gurka har vi ett gemensamt ansvar att påverka hur odlingen sker. Vi hjälper odlarna kontinuerligt under säsongen med att t.ex. optimera och behovsanpassa mängden gödsling och bekämpningsmedel som går åt och samtidigt få ut en bra skörd.

– På 20 år har gurkskörden fördubblats per hektar samtidigt som mängden bekämpningsmedel minskat med 25 %, säger Håkan Tuvesson, odlingschef på Procordia.

Av de 14 miljoner burkar med inlagd gurka som säljs i Sverige varje år kommer 10 miljoner från Procordia där gurkorna i form av Bostongurka®, saltgurka, gammeldags skivad gurka och ättiksgurka säljs under de starka varumärkena Felix och Önos. Favoriten hos svenskarna är Önos Mor Annas gurka.

Se gärna vår gurkfilm där du får mer matnyttig information om våra härliga gurkor!

För mer information kontakta:
Cecilia Sjöholm, Kommunikationschef, Procordia
0765 - 38 55 34, E-post:
cecilia.sjoholm@procordia.se

Procordia tillagar mat och dryck med kärlek och omtanke om människor och miljö. Våra varumärken är Felix, BOB, Ekströms, Risifrutti®, Grandiosa, Önos, Fun Light, Den Gamle Fabrik, Liva och Paulúns. Procordia är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Vi hade 2010 en omsättning på 3,3 miljarder kronor och har ca 1000 anställda i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia ingår i den norska koncernen Orkla som är noterat på Oslobörsen.

Orkla Foods Sverige är ett av landets ledande matföretag med över 20 goda varumärken i portföljen. Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Anamma, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns.