Marknadens första ekologiska och vegetariska pytt ger matgäster en färgsprakande klimatsmart måltid

Intresset att äta både ekologiskt och vegetariskt har ökat i snabb takt, framförallt hos yngre. FoodSolutions inom Orkla Foods Sverige lanserar nu marknadens första ekologiska och vegetariska pytt från Felix, som passar perfekt att servera på skolor och i lunchrestauranger.

Nästan 40 procent av alla svenskar är flexitarianer och 20 procent av ungdomarna är vegetarianer*. En del väljer vegetarisk mat av miljöskäl eller hälsoskäl, andra av etiska eller helt enkelt för att de tycker att det är godare. 8 procent äter dessutom vegetarisk för att värna om klimatet. Detta ställer krav på maten som serveras till elever i skolmatsalen eller på lunchrestauranger.

Nu lanseras Felix Ekologiska och Vegetariska pytt, en modern pytt med basen linser, kikärtor och broccoli. Ingredienserna ger ett fint tuggmotstånd och tillsammans blir de till en färgsprakande måltid. Pytten gör det möjligt för kockar att enkelt tillmötesgå gästernas önskan om mer grönt på menyn. Dessutom har den nya pytten mer än 80 procent längre klimatpåverkan jämfört med en ox-pytt.*

- Våra kunder har visat ett stort intresse för både vegetarisk och ekologisk mat. Därför är det extra roligt att kunna erbjuda marknadens första kombinerade vegetariska och ekologiska pytt till både lunchgäster på restauranger och elever i skolmatsalar, säger Ellinor Persson, marknadschef på FoodSolutions på Orkla Foods Sverige.

Felix Ekologiska och Vegetariska pytt är tillagad på Orkla Foods Sveriges anläggning i Eslöv. FoodSolutions inom Orkla Foods Sverige erbjuder restauranger och storkök ett brett utbud av både vegetariska och veganska produkter.

* Ekomatcentrum.se

** Klimatberäkningarna för ingredienserna är baserade på RISE klimatdatabas för livsmedel (version 1.2) och i övrigt på Orklas anläggningsspecifika processdata samt branschdata för transporter.

För mer information, kontakta:
Margareta Lantz
Presschef

Mobil: +46 (0) 705 54 17 74
Tel.:+ 46 101 4253 90
E-mail: margareta.lantz@orklafoods.se

Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Anamma, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns. Vi har en omsättning på cirka 5 miljarder kronor årligen och runt 1 500 anställda i Malmö, Eslöv, Frödinge, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Simrishamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro.

Ellinor Persson, marknadschef på FoodSolutions på Orkla Foods Sverige