Ny CSR-direktör på Orkla Foods Sverige

Orkla Foods Sverige tillsätter en CSR-direktör och stärker därmed ytterligare företagets fokus på hållbarhet och socialt ansvar. Bolagets nuvarande kommunikationschef, Cecilia Sjöholm, blir den som tillträder tjänsten.

- Vi är ett marknadsledande bolag och det är självklart att vi skall vara i framkant vad gäller Corporate Social Responsibility-frågor. För att ytterligare stärka våra positioner inom området och skapa hållbar tillväxt är tillsättandet av en ny CSR-direktör central, kommenterar VD Patrik Andersson.

Cecilia Sjöholm har varit anställd i Orkla Foods Sverige (tidigare Procordia) som kommunikationschef sedan 2010. Sjöholm har tidigare arbetat som kommunikationschef vid Universitetssjukhuset i Malmö och Medicinska fakulteten vid Lunds universitet. Innan dess arbetade hon som pressekreterare åt miljökommissionär Margot Wallström och dessförinnan med bistånds- och utvecklingsfrågor vid Europeiska kommissionen.

Sjöholm leder utvecklingen av företagets CSR-arbete.

- Vi har länge haft långsiktighet, ansvar och hållbarhet högt upp på vår agenda inom företaget. Våra kunder och konsumenter ställer allt större krav på transparens och tydligt ansvarstagande, vilket är en utveckling som vi välkomnar och vill agera på. Efter att ha integrerat tre bolag har vi nu fokus på att sätta tydliga prioriteringar för vårt CSR-arbete, säger Cecilia Sjöholm.

Orkla Foods Sverige bildades den 1 januari 2014 efter att de tre livsmedelsföretagen Abba Seafood, Frödinge och Procordia integrerades under fjolåret.

Tel: 0708-99 19 37, e-post: eva.berglie@orklafoods.se

Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Våra varumärken är Abba, Abba Middagsklart, Kalles, Felix, BOB, Frödinge,  Ekströms, Risifrutti,Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, Fun Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus,  Limfjord, Liva Energi och Paulúns. Orkla Foods Sverige har en omsättning på ca 4,8 miljarder kronor och har ca 1 500 anställda i Eslöv, Frödinge, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro. Orkla Foods Sverige ingår i den norska koncernen Orkla som är noterat på Oslobörsen.

Orkla Foods Sverige gör god mat som gör gott. Vi ser till att du kan äta mer av det som är gott för dig, din hälsa, miljön och för samhället i stort. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Anamma, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns. Vi har en omsättning på cirka 5 miljarder kronor årligen och runt 1 600 anställda i Malmö, Eslöv, Frödinge, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Simrishamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro.

Vi har länge haft långsiktighet, ansvar och hållbarhet högt upp på vår agenda inom företaget. Våra kunder och konsumenter ställer allt större krav på transparens och tydligt ansvarstagande, vilket är en utveckling som vi välkomnar och vill agera på. Efter att ha integrerat tre bolag har vi nu fokus på att sätta tydliga prioriteringar för vårt CSR-arbete.
Cecilia Sjöholm