Ny teknik ger krispig pizza på fyra minuter

Ny teknik ger krispig pizza på fyra minuter Felix lanserar en pizza som går att tillaga både i vanlig ugn och mikrovågsugn. Samtidigt genomför Felix en nordisk satsning på ett gemensamt varumärke för sina pizzor - Grandiosa. Grandiosa kommer att relanseras med omfattande TV- reklam och butikskampanjer. Konkurrensen på enportionspizza har ökat kraftigt de senaste åren. Insikten om detta har lett till intensiv produktutveckling på Procordia Food. Resultatet är en djupfryst enportionspizza som går att tillaga både i ugn och mikrovågsugn. - Det känns naturligt att vi som är marknadsledande inom pizzasortimentet också driver utvecklingen och lanserar en ny produkt. Konsumenttester visar också att produkten håller vad den lovar och blir både krispig och god i mikrovågsugn, säger Fredrik Seydlitz, marknadschefi Sverige. Hemligheten bakom pizzan är en ny teknologi och ett nytt recept. Pizzan ligger på en tunn aluminiumplatta. Den drar till sig energi, blir varm och fungerar som en stekplatta. Det går dessutom att styra fördelningen av värmen genom olika utformningar av materialet. Förpackningen är miljöanpassad. Aluminiumet är så tunt att plattan därför behandlas som kartong eller papper och ska sopsorteras därefter. Målgruppen för produkten är främst de som söker bekväma måltidslösningar. En typisk situation är luncher, då man vill ha snabb och enkel tillagning. Undersökningar visar att konsumenterna äter mycket djupfrysta rätter just till lunch på jobbet. Gemensamt nordiskt varumärke Felix pizzor har tidigare marknadsförts under tre olika varumärken - La Casina, Originale och Big One. Dessa lämnar nu plats åt ett övergripande gemensamt nordiskt varumärke - Grandiosa. Grandiosa, som är ett mycket starkt varumärke i Norge, relanseras nu i Sverige med ny förpackning och design. Det nya varumärket stöttas med omfattande TV-reklam och butikskampanjer. Fakta Förpackningsdesign: DesignBridge London TV-reklam: Try, Norge Butiksmaterial: Procordia Food För mer information kontakta: Fredrik Seydlitz, marknadschef, 0413-651 27 eller 070-676 68 34 Helena Giertz, informationschef Procordia Food, 0413-654 41 eller 070- 608 00 53 Bilder finns för nedladdning på www.procordiafood.com under Bildarkivet, där det också finns information om hur man går tillväga för att ta hem bilderna. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/19/20040319BIT00490/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/19/20040319BIT00490/wkr0002.pdf

Orkla Foods Sverige är ett av landets ledande matföretag med över 20 goda varumärken i portföljen. Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Anamma, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns.