Procordia är finalist i internationell kommunikationstävling

Procordias kommunikationsavdelning kammar hem en av finalplatserna i kategorin förändringskommunikation i den internationella tävlingen European Excellence Awards, en tävling som belönar exceptionella kommunikationsinsatser. Vem vinnaren blir avgörs den 5 december.

– Jag är fantastisk stolt och hedrad över vår finalistplats i European Excellence Awards. Det är naturligtvis oerhört roligt att kommunikationsavdelningen får ett så prestigefyllt erkännande. Det är ett stort och fantastiskt lagarbete som ligger bakom våra framgångar, kommenterar Cecilia Sjöholm, Kommunikationschef på Procordia.

Under 2013 har tre svenska livsmedelsföretag med en rad välkända svenska varumärken som Abba, Felix, Önos, BOB, Risifrutti och Frödinge gått samman till ett; Abba Seafood, Procordia och Frödinge bildar numera ett av landets största matföretag*.

– Under loppet av sex månader har vi integrerat tre av Sveriges ledande livsmedelsföretag. Syftet med integrationen är att stärka vår samlade konkurrenskraft. Vi kan åstadkomma mer och skapa bättre innovationer tillsammans. Det är oerhört viktigt att våra medarbetare är med ombord och förstår varför förändringen sker och den gemensamma riktningen framåt för att så här stora förändringsarbeten ska lyckas. Goda fackliga relationer, respekt för människors reaktioner i förändring, kommunikationsstöd till chefer, repetition av budskap, kontinuitet och tydlig struktur i kommunikationen har varit viktiga för oss i vår kommunikationsplanering. Vi befinner oss ännu i början på en spännande gemensam kulturresa, säger Cecilia Sjöholm.

Företaget har nu ca 1 500 anställda och omsätter ca 4,8 miljarder SEK. Förändringen har inneburit att huvudkontorsfunktioner har slagits samman och numera är placerade i Eslöv, mitt i Sveriges livsmedelscentrum Skåne. Livsmedelsproduktionen sker på åtta olika svenska orter: Eslöv, Kungshamn, Frödinge, Vansbro, Kumla, Örebro, Fågelmara och Tollarp.

European Excellence Awards utmärker enastående kommunikationsinsatser i en mängd olika kategorier. Kommunikationsavdelningen på Procordia är en av fem finalister i kategorin förändringskommunikation. Övriga finalister i kategorin är Microsoft, Merck KGaA, Kuhn, Kammann & Kuhn GmbH och DSM Nederland. Vinnarna koras den 5 december vid den prestigefyllda prisutdelningen vid Postpalast i München.

Tidigare i år erövrade Procordia ett av livsmedelsbranschens finaste priser som Årets Leverantör och företaget var nominerade med två produkter i Årets dagligvara.

*Företaget heter fr o m den 1 januari 2014 Orkla Foods Sverige.

Läs mer om European Excellence Awards på: http://excellence-awards.eu/

Cecilia Sjöholm, Kommunikationschef, Procordia.
Tel: 0765-38 55 34, e-post: cecilia.sjoholm@procordia.se

Abba Seafood, Frödinge och Procordia är sedan 1 juli 2013 ett gemensamt matföretag under namnet Procordia. Företaget tillagar mat och dryck med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Procordias varumärken är Abba, Abba Middagsklart, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, Fun Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Liva Energi och Paulúns.Procordia har en omsättning på ca 4,8 miljarder kronor och har ca 1 500 anställda i Eslöv, Frödinge, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro. Procordia ingår i den norska koncernen Orkla som är noterat på Oslobörsen.

Jag är fantastisk stolt och hedrad över vår finalistplats i European Excellence Awards. Det är naturligtvis oerhört roligt att kommunikationsavdelningen får ett så prestigefyllt erkännande. Det är ett stort och fantastiskt lagarbete som ligger bakom våra framgångar.
Cecilia Sjöholm, Kommunikationschef på Procordia