Procordia Food ser över näringsvärdet i 700 produkter

Procordia Food, som står bakom välkända livsmedelsvarumärken såsom Risifrutti® och Felix, fortsätter att utveckla den näringsmässiga kvaliteten i sina produkter. Under 2005 lanseras bland annat Risifrutti® med mindre socker.

Den nya drycken Bob Mixx med mer frukt och mindre socker, det nya konceptet med fem nyckelhålsmärkta pastarätter samt en produktutveckling av Risifrutti® med mindre socker är några konkreta exempel på Procordia Foods satsning att hålla en hög näringsmässig produktkvalitet. - Utvecklingen av övervikt och fetma är oroande, säger Mikael Aru, Vd Procordia Food. Vi välkomnar debatten i media som satt frågan i fokus och även bidragit till en ökad efterfrågan på produkter med mindre fett och socker. Som en del av livsmedelsindustrin har vi en viktig roll. Vi ska bidra till att göra det enkelt för konsumenten att välja en välbalanserad kost. Det gör vi genom att ständigt förbättra våra befintliga produkter och genom att ta fram nya välbalanserade produkter. När det gäller produktsortimentet har samtliga ca 700 produkter utvärderats. Nu arbetar Procordia Food med att förbättra befintliga recept och ta fram nya produkter. Till grund för arbetet ligger de Nordiska Näringsrekommendationerna. Reaktionerna från kunderna har varit positiva. Bob Mixx tog snabbt 10 marknads-andelar och Felix Pasta har blivit den mest framgångsrika lanseringen inom kategorin frysta enportionsrätter under de senaste två åren. År 2005 kommer drygt 50 % av projekten att ha fokus på näringsmässig produktkvalitet, jämfört med 30 % under 2004. En målsättning är att förbättringar i det befintliga sortimentet ska vara avslutat under 2005. Ett av de viktigare projekten är det Risifrutti®-sortimentet med sänkt sockerhalt och mer frukt. - Risifrutti® är ett av våra flaggskepp och Sveriges populäraste mellanmål, säger Stefan Lindström, marknadschef för Risifrutti®. Redan i februari 2004 sänktes fetthalten från 6 % till 4 % på Risifrutti® Original. Nu har vi utvecklat Risifrutti® ytterligare genom att minska mängden socker och vi lanserar en förbättrad Risifrutti® Original och Risifrutti® Light till våren.