Procordia satsar i Kumla - flyttar produktion och investerar i fabriken

Välkommen till invigning av Procordias nya flaskblåsare! Procordias offensiva framfart i livsmedelsbranschen omfattar även framtidssatsning på drycker i Kumla. Nu flyttas produktionen av drycker under varumärket JOKK till Kumla och dessutom investerar matföretaget i en ny maskin för att göra sina egna flaskor till drycker från BOB och FUN Light.

Sedan årsskiftet ingår varumärket JOKK i Procordias portfölj. Nu flyttas produktionen av dryckerna till Kumla, samtidigt som man investerar för att producera egna flaskor. Istället för att köpa in PET-flaskorna från en extern leverantör, kan man nu producera flaskorna direkt i Kumla-fabriken. En välkommen satsning för både Kumla kommun och för fabrikens många medarbetare och en investering som minskar både energiförbrukning och koldioxidutsläpp från transporter.

Vid pressträffen, där även fabrikens medarbetare deltar, klipper Patrik Andersson, vd på Procordia, bandet och den första flaskan produceras i den efterlängtade maskinen Dagmar. Du får självklart möjlighet att ställa frågor på plats, till både Patrik Andersson och Johan Linné, platschef i Kumla.

Varmt välkommen!

När: 3 maj 2013 kl. (för program, se nästa sida)
Var: Fabriken i Kumla (Viagatan 17)

Anmälan mailas till eva.berglie@procordia.se, senast torsdag 2 maj.

Hygien i fabriken
Det är väldigt viktigt att följa reglerna för hygien när du besöker fabriken. Speciella skyddskläder lånas på plats. Smycken bör tas av innan besöket.

10:00            Mingel med saft och snittar

10:30            Johan Linné, platschef, hälsar välkommen till fabriken och till
                      invigningen av Dagmar.

Johan visar Dagmar och förklarar processen.

10:40            Patrik Andersson, vd på Procordia, berättar om Procordias resa och satsningen i Kumlafabriken.

10:45           Patrik Andersson klipper bandet och ger klartecken att starta upp
                     Dagmar – se den första egenblåsta flaskan ta form.

11:00            Tid för frågor

För ytterligare information eller frågor, kontakta:
Eva Berglie, Kommunikatör Procordia
E-post: eva.berglie@procordia.se

Abba Seafood och Procordia är sedan 1 april 2013 ett gemensamt matföretag under namnet Procordia. Vi tillagar mat och dryck med kärlek och omtanke om människor, hav och miljö. Våra varumärken är Abba, Abba Middagsklart, Kalles, Felix, BOB, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Kung Gustaf, Fun Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Liva Energi och Paulúns.Vi har en omsättning på ca 4,5 miljarder kronor och har ca 1 300 anställda i Eslöv, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro. Procordia ingår i den norska koncernen Orkla som är noterat på Oslobörsen.

Orkla Foods Sverige gör god mat som gör gott. Vi ser till att du kan äta mer av det som är gott för dig, din hälsa, miljön och för samhället i stort. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Anamma, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns. Vi har en omsättning på cirka 5 miljarder kronor årligen och runt 1 500 anställda i Malmö, Eslöv, Frödinge, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Simrishamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro.