Produktion av veganska produkter från Anamma flyttas från Vadensjö till Eslöv

Vid årsskiftet börjar Orkla Foods Sveriges anläggning i Eslöv att tillaga vegofärs, vegofiléer och vegobitar från Anamma. Produktionen flyttas från en anläggning i Vadensjö för att klara den ökade efterfrågan på veganska produkter.

Det finns en stark efterfrågan på produkter från det veganska varumärket Anamma och sedan Orkla Foods Sverige köpte varumärket förra året har tillväxten varit 50 procent. För att effektivisera produktionen och klara kravet på kapacitetsökning har Orkla Foods Sverige beslutat att flytta produktionen. Tillagningen av vegofärs, vegofiléer och vegobitar, som tidigare gjorts i en anläggning i Vadensjö utanför Landskrona, flyttas vid årsskiftet till anläggningen i Eslöv.

– Det är mycket glädjande att vi har en så hög efterfrågan och tillväxt på produkter från Anamma. Det är ett kvitto på att vi har gjort ett mycket lyckat förvärv som ligger helt i linje med vår strategi. Det är också glädjande att vi har en bra anläggningsstruktur som gör det möjligt att behålla produktion inom Orkla Foods Sverige så att vi kan öka vår kapacitet och utveckla nya produkter, säger Henrik Julin, VD.

I samband med flytten erbjuds fyra medarbetare fast anställning. Totalt erbjuds samtliga åtta fast anställda samt två visstidsanställda medarbetare att flytta med till Eslöv.

För mer information kontakta:

Helén Knutsson, kommunikationschef, Orkla Foods Sverige
Tel: 0765-38 55 78, e-post: helen.knutsson@orklafoods.se

Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, Fun Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Krögarklass, Anamma, Liva Energi och Paulúns. Orkla Foods Sverige har en omsättning på 5 miljarder kronor och har cirka 1 500 anställda i Eslöv, Frödinge, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro. Orkla Foods Sverige ingår i den norska koncernen Orkla som är noterat på Oslobörsen.

Orkla Foods Sverige är ett av landets ledande matföretag med över 20 goda varumärken i portföljen. Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Anamma, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns.