Utmaning: – Kreativitet och matgläjde i den svenska skolköken

Skollunchen är ett viktigt och omdiskuterat mål för barnen. Procordia tar ett nytt grepp och arrangerar en skolmatstävling för att stimulera matglädje och kreativitet i de svenska skolköken.
– Vi träffar många kostchefer som gör allt de kan för att det ska serveras god och bra mat i de offentliga köken. Vår ambition är att starta en ny tradition där vi både utmanar och ger eldsjälarna i de svenska skolköken erkännande, förklarar Magnus Selin, Direktör för FoodSolutions, Procordia.

Från och med juni 2011 gäller en ny skollag som innebär att kommunerna ska erbjuda fria skolluncher med bra näringsinnehåll. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) kostar en måltid, inklusive dryck och salladsbord, i snitt 11 kronor per elev. Men skillnaderna är stora. Kommunen i topp satsar nästan tre gånger mer än den kommun som satsar minst.

Vi vet att duktig, ambitiös och kreativ skolkökspersonal försöker skapa goda och näringsriktiga mål inom många gånger snäva ekonomiska ramar, kommenterar Magnus Selin, och fortsätter:

Vi vill bidra i utvecklingen av svensk skolmat i riktning mot matglädje.  Vi tror att en tävling kan vara ett sätt att stimulera och utmana kunskaperna och talangerna hos kockarna och personalen i de svenska skolköken.

Tävlingen, som heter Årets FELIX, vänder sig till alla som jobbar i skolköken. Anmälan till tävlingen ska göras senast den 2 september. Via en utslagsrond på www.aretsfelix.se kvalificerar sig tre skolkök till en final som går av stapeln i Skåne den 15 november 2011. Under själva finaldagen är det matlagning på plats som avgör vem av de tre som går vinnande ur tävlingen. Förstapristagaren vinner ett stipendium värt 20 000 kronor som ska gå till inspiration och matlust för hela köket.

Mer info på www.aretsfelix.se

Magnus Selin, direktör FoodSolutions, Procordia.
Telefon: 0413 – 585 535, E-post: magnus.selin@procordia.se
Inger Lindvall, produktchef Felix FoodSolutions, Procordia.
Telefon: 0413 – 65 141 , E-post: inger.lindvall@procordia.se
Helena Giertz, informationsdirektör, Procordia.
Telefon: 0706 – 08 00 53, E-post:
helena.giertz@procordia.se

Procordia tillagar mat och dryck under de välkända varumärkena Felix, Paulúns, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti®, FUN Light, Grandiosa, Den Gamle Fabrik och Liva.
Procordia är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Vi hade 2010 en omsättning på 3,3 miljarder kronor och har ca 1 000 anställda i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia ingår i den norska koncernen Orkla som är noterat på Oslobörsen.