Föreslagna strukturförändringar inom Orrefors Kosta Boda AB

Genom åren har efterfrågan på det klassiskt slipade kristallglaset successivt avtagit och det är en trend som fortgår. Detta innebär att Orrefors Kosta Boda nu avser att anpassa sin produktion till de rådande omständigheterna och ett förslag om avveckling av sliperiet och syrabehandlingen i Orrefors har lagts fram.

”På grund av negativa valutaeffekter med bland annat en stark svensk krona och svag USA dollar samt allmänna kostnadsökningar på framför allt energi har vår relativa konkurrenskraft och lönsamhet försämrats. Vi ser ingen möjlighet att uppnå lönsamhet i produktkategorin klassiskt slipad kristall i egen regi och kommer tyvärr att tvingas avsluta denna produktion. Det kommer att bli ett svårt men nödvändigt beslut som dessvärre påverkar många kollegor. Vi hoppas dock att delar av hantverket kan bevaras på orten.” Kommenterar Johan Cavalli, VD Orrefors Kosta Boda AB

Förslaget kommer nu att MBL-förhandlas varefter beslut kommer att fattas. Förslaget berör cirka 30 anställda inom produktionen och därutöver cirka 8 tjänstemän.

En pressinformation kommer hållas i Orrefors torsdag den 19 maj klockan 11:00.

För ytterligare information kontakta:
Johan Cavalli, VD Orrefors Kosta Boda AB 0478-34588

Orrefors Kosta Boda AB med varumärkena Orrefors och Kosta Boda är ett småländskt designföretag med formgivning och tillverkning av högkvalitativt bruks- och konstglas. Vi är nordens största glasbruksgrupp med en historia som stäcker sig tillbaka till 1742. Hjärtat i verksamheten finns i Glasriket dit årligen över en miljon besökare vallfärdar. Sedan 2005 ägs Orrefors Kosta Boda AB av New Wave Group som verkar med ett flertal varumärken på konsument- och företagsmarknaden inom områdena sport, fritid, inredning och gåvor. New Wave Group är noterat på Stockholmsbörsen.