Love is Divine

Divine är Orrefors hyllning till det kungliga bröllopet 2010 då servisens designer Erika Lagerbielke även formgav riksdagens och regeringens gåva till H.K.H. Kronprinsessan Victoria och Herr Daniel Westling.

Glasserien Divine är en gnistrande servis i klassisk stil, glasen är sparsmakat eleganta med dekor av handmålad kristallis som ger en upplevelse av att drycken i glaset vilar i en skål av ljus. Glasen är munblåsta i småländska Glasriket och tar stolt tillvara den unika hantverkskunnande som finns på glasbruken.

– Jag ville skapa ett glas som är elegant och sensuellt, en upplevelse för både ögat och handen, säger Erika Lagerbielke. En självklar enkelhet som också är alldeles underbar.

Erika Lagerbielke har en lång och framgångsrik erfarenhet av formgivning och hon har fått utmärkelser både i Sverige och internationellt. Hennes design av servisglas präglas av stor kunskap om drycker och måltidsutveckling. Hennes tidigare succéer är bland annat Intermezzo, Merlot och Difference. Serien Divine är utformad för att förhöja upplevelsen av måltiden dels genom att framhäva dryckernas doft och smak, men en lika viktig del är att skapa en elegant och festlig stämning genom glasens form och funktion.

Ett vackert glas förhöjer hela upplevelsen vid middagsbordet, en vacker dukning är fint ett sätt att visa omsorg om sina gäster, säger Erika Lagerbielke.

Servisen Divine består av champagneflute, champagneskål, glas för vita och röda viner, dessertvin och vatten, en vattenkaraff och ytterligare en för vin.

Pressbilder för nedladdning finns på www.orrefors.se under press. För ytterligare information ta gärna kontakt med Orrefors Kosta Boda, informationschef Eva-Marie Hagström 0478-345 39 eller eva-marie.hagstrom@orrefors.se

Orrefors Kosta Boda AB med varumärkena Orrefors och Kosta Boda är ett småländskt designföretag med formgivning och tillverkning av högkvalitativt bruks- och konstglas. Vi är nordens största glasbruksgrupp med en historia som sträcker sig tillbaka till 1742. Hjärtat i verksamheten finns i Glasriket med över en miljon besökare årligen. Sedan 2005 ingår Orrefors Kosta Boda AB i New Wave Group som verkar med ett flertal varumärken på konsument- och företagsmarknaden inom områdena sport, fritid, inredning och gåvor. New Wave Group är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.