Unik glaskonstinstallation pryder Växjö centrum

Åtta unika glaskonstverk, skapade av sju av nutidens mest framstående glaskonstnärer och tillverkade i våra småländska glashyttor.

Kosta Bodas glaskonstnärer Anna Ehrner, Kjell Engman, Bertil Vallien, Ulrica Hydman Vallien, Göran Wärff, Ludvig Löfgren och Åsa Jungnelius har skapat var sitt unik konstglasskulptur för permanent placering som bildar ett glasstråk genom de centrala delarna av Växjö.

Växjö kommun har initierat projektet tillsammans med fastighetsägarna och upptakten är vid Växjö Domkyrka där Bertil Vallien altartavla smyckar kyrkan sedan flera år. Den nya installationen av åtta konstverk leder besökaren in i Växjö centrum. Här möts man bland annat av ”The Black Panther” av Åsa Jungnelius, ”Växtkraft” av Anna Ehrner och även ett eget ”Biskopssäte” av Göran Wärff.

Lördagen den 29 januari 2011 invigdes installationen av Kronobergs landshövding Kristina Alsér.

För mer information, kontakta gärna, Eva-Marie Hagström 0478-34539 eller eva-marie.hagstrom@kostaboda.se

Bilder på samtliga verk finns att hämta under Press på www.kostaboda.se

Orrefors Kosta Boda AB med varumärkena Orrefors och Kosta Boda är ett småländskt designföretag med formgivning och tillverkning av högkvalitativt bruks- och konstglas. Vi är nordens största glasbruksgrupp med en historia som sträcker sig tillbaka till 1742. Hjärtat i verksamheten finns i Glasriket med över en miljon besökare årligen. Sedan 2005 ingår Orrefors Kosta Boda AB i New Wave Group som verkar med ett flertal varumärken på konsument- och företagsmarknaden inom områdena sport, fritid, inredning och gåvor. New Wave Group är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.

www.kostaboda.se
www.orrefors.se