Det är en sak vi måste berätta.

Vi kunde ha sagt det redan 1991. Eller lagom till millenniumskiftet. Och vi förstår att du hade velat slippa det dystra efterspelet till alla fina högtidsmiddagar och släktkalas under 2000-talet. Det var liksom inte meningen att ställa till det för dig. Vi kunde helt enkelt inte berätta. Omsorgen om dina glas var för stor. Men nu behöver vi inte längre hålla det inom oss.

Flertalet kristallglas från Orrefors går att diska i maskin.

Flertalet kristallglas från Orrefors går att diska i maskin.

Äntligen har alla bitar fallit på plats. Våra glas tål höga temperaturer sedan 1991 då vi slutade med bly i glasmassan och nu har även diskmedel och maskiner blivit så skonsamma att vi kan säga det om och om igen, de flesta Orreforsglas går att diska i maskin.

Så nu kan du använda dina Orreforsglas så ofta du vill. Varför inte fira med Ingegerd Råmans servis Pulse? Även den passar lika bra på bordet som i diskmaskinen.

I serien Pulse förenar Ingegerd såväl estetik som teknik. Dagens krav på användarvänlighet och maskindisk möter modern formgivning och design.

Pulse har utformats med tanke på dryckens smak och arom. Ingegerd har kombinerat sin mångåriga kunskap om dryck, aromer och glas med sin känsla för design och formgivning och gett oss ett nytt glas för en modern användare. För den designkunniga. För den som vill diska sina glas i maskin.

För första gången någonsin lanserar Orrefors ett glas med ett pris som gör glasen tillgängliga för många fler. Vi vill ge många möjligheten att njuta av glas av bästa design, som sätter vinet, med dess smak och arom, i centrum.

Glas för parmiddagen, glas för fredagsvinet i soffan, glas som går att diska i maskin, glas för alla helt enkelt!

”Människor möts, vanor förändras men just att dela något gott att dricka tillsammans, ur vackra glas, tror jag består. Hemma eller på lokal” säger Ingegerd Råman om våra dryckesvanor och de glas hon har skapat just för detta.

Ingegerd Råman är en av svensk formgivnings förgrundsgestalter. Tidlöshet och enkelhet är ledorden för hennes design. Lågmält men klockrent gör hon föremål som hon själv gillar. Det är bruksföremål som kretsar kring maten, drycken och det dukade bordet. Hon har fått en mängd utmärkelser för sin formgivning genom åren och sedan 1999 har Ingegerd formgivit ett tidlöst och personligt bibliotek av produkter för Orrefors.

För ytterligare information kontakta gärna Jenny Sundqvist, Chef Produktutveckling & Marknad. Tel: +46 (0) 478 34619. Mail: Jenny.Sundqvist@orrefors.se

Hjärtat i verksamheten finns på glasbruken i Kosta, Orrefors och Åfors. Genuina bruksmiljöer med närhet till hantverket och formgivarna. Vid våra bruk bedriver vi även en omfattande turism- och upplevelseverksamhet som årligen lockar över en miljon besökare.

www.orrefors.com

Ingegerd Råman