Orrefors by Karim Rashid

"Design is a business of beauty. Every business should be completely concerned with beauty - it is after all a collective human need."

Orden kommer från Karim Rashid som står bakom två av höstens stora nyheter från Orrefors. På den punkten är Karim bestämd - världen mår bättre av bra design. Och det visar han genom att ta sig an så många delar av vår värld som han kan - möbler, ljus, tunnelbanor, hotellrum, skor, accessoarer, pennor, sopborstar, hårddiskar, hundben - och så glas. Karim Rashid korspollinerar idéer och material, från en värld till en annan, alltid med lätt hand och en smula poesi. Karim Rashid är en av vår tids mest inspirerade formgivare och arbetar i över 40 länder.

Men. I vår jakt på att tillfredsställa det mänskliga behovet av skönhet har vi ännu fler nyheter från Orrefors. Titta gärna lite extra på våra nya Intermezzoglas och Martti Rytkönens ljushållare.

Klone

Design: Karim Rashid

En interaktiv serie ljushållare, vaser och skålar för alla er där ute som vill vara med och skapa lite själva. Varje del i serien är identisk och kan användas var för sig. Men det är tillsammans som de blir riktigt spännande - Klone kan ändra uttryck helt genom att sättas ihop och bilda alla möjliga former. I Klone ingår vas, cylinderformade ljushållare, cylinderformade små skålar och fyrkantiga ljushållare.

Eko

Design: Karim Rashid

Så här ser ett eko ut när man fångar det i glas. Varje cirkel fortplantar sig upp längs kanterna efter en exakt rytm. Eko består av ett fat, en ljushållare och en liten skål som kan användas för servering eller som stormlykta.

Intermezzo

Design: Erika Lagerbielke

Glaset med den blå droppen i foten. De flesta tar Intermezzo på den beskrivningen. Erika Lagerbielke skapade glaset 1985 och Intermezzo är idag ett av våra mest populära glas. Men eftersom våra dryckesvanor 2012 ser lite annorlunda ut än de gjorde 1985 kommer nu ytterligare glas i serien - en champagne coupe och två olika avecglas: ett grappaglas och en snifter (aromkupa) för konjak, fin rom, maltwhisky eller calvados. Samma typ av glas lanseras för vår Intermezzo Satin serie med vit droppe.

Ljusstakar: Menorah och Chimney

Design: Martti Rytkönen

Martti Rytkönen har en förmåga att med enkla former och stor kunskap om materialet skapa klassiskt glas i modern tappning. I år gör han det igen med ljusstakarna Menorah och Chimney, den sistnämnda finns med två och fyra armar.

Pond

Design: Ingegerd Råman

Ingegerd Råman är en av svensk formgivnings förgrundsgestalter och från henne kommer i år ytterligare fyra skålar i serien Pond. Pond är en samling skålar som alla är dekorerade med individuella sandgraverade linjemönster. Som alltid är hennes formgivning enkel men inte alltför enkel, eller som Ingegerd Råman själv formulerar sig: "En burk med lock är en burk med lock. Men det måste finnas värme, tanke, idé och poesi bakom".

Djävulsglas

Design: Gunnar Cyrén

För en komplett samling smådjävlar från Gunnar Cyrén kan alla entusiaster i år komplettera med en hukande glasdjävul i rosa.

Orrefors Julsmycke 2012

Design: Erika Lagerbielke

Orrefors har en lång tradition när det gäller årliga julsmycken. 2012 års julornament, designat av Erika Lagerbielke, har formen av vår älskade blomma julstjärnan.

Jenny Sundqvist

Director of Marketing & Product Development