Ortivus förvärvar kanadensiska AVeL-TECH

Ortivus förvärvar kanadensiska AVeL-TECH Det svenska medicintekniska företaget Ortivus AB, noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista, har förvärvat det kanadensiska mjukvaruföretaget AVeL-TECH Inc. Genom förvärvet förstärks dels Ortivus produktportfölj för ambulanssjukvård och dels det amerikanska dotterbolaget Sweet Computer Services Inc.s marknadsledande position på den nordamerikanska marknaden. Ortivus AB har förvärvat det kanadensiska mjukvaruföretaget AVeL-TECH Inc. Köpeskillingen som erläggs kontant uppgår till ca 27 MSEK (3.5 MUSD). Förvärvet av AVeL-TECH ger Ortivuskoncernen tillgång till ett utlarmningssystem (CAD-system) och därmed erhålls en komplett produkt- och tjänsteportfölj inom system för ambulanssjukvård. Koncernens produkter innefattar efter förvärvet utlarmnings-, vitaldata-, patientjournal- och faktureringssystem. AVeL-TECHs produkter, AVeL-NET, AVeL-CAD, RadioGATE och MobiCAD, som tidigare sålts till ett tjugotal större kunder på den amerikanska marknaden kommer framgent att marknadsföras tillsammans med Ortivus dotterbolag Sweets Amazonprodukter. Utvalda marknader kommer att bearbetas med det nya produktutbudet genom Ortivus befintliga kanaler. Produkterna är kompatibla, skalbara och kan integreras med varandra. - Förvärvet av AVeL-TECH stärker och kompletterar vårt erbjudande till kund med ett av marknadens mest konkurrenskraftiga utlarmningssystem. AVeL-TECH är ett utvecklingsföretag vars produkter kompletterar vårt befintliga erbjudande väl. Vi får nu de kompletta system och helhetslösningar som våra kunder efterfrågar, säger Claes Stenlander, VD för Ortivus. AVeL-TECH tillför förutom färdigutvecklade befintliga produkter Ortivuskoncernen 35 medarbetare som fortsatt kommer att verka från Montreal i Kanada. Tillsammans med Sweet har nu Ortivuskoncernen ca 90 anställda i Nordamerika. För ytterligare information: Claes Stenlander, VD, Ortivus, tel. 08-446 45 01 alt. mobil: 070-663 39 81 eller E-post: claes.stenlander@ortivus.com Besök även www.ortivus.com , www.sweetcs.com och www.aveltech.com Ortivus AB utvecklar, tillverkar och marknadsför system och produkter som övervakar patienters medicinska tillstånd i ambulanser, på sjukhus och i hemmet. Ortivus verksamhetsområden är patientövervakning och beslutsstöd vid akut hjärtsjukdom, pre-hospital övervakning samt analysverktyg vid utredningar av sömnstörningar. Ortivus AB är noterat på OM Stockholsmsbörsens O-lista och etablerades 1985. Ortivus med dotterbolag i Storbritannien, Kanada och USA har ca 130 medarbetare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/26/20031126BIT00700/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/26/20031126BIT00700/wkr0002.pdf