Ortomas medverkande vid Ortopediveckan i Umeå

Ortoma har som planerat genomfört sitt deltagande i Ortopediveckan som årligen anordnas av Svensk Ortopedisk Förening.

”- Ortoma fick en bra exponering i mässans bästa monter tillsammans med LINK Scandinavia. Vi är mycket nöjda över att vi fick möjlighet att demonstrera vårt system för den svenska ortopedkåren. Möten under mässan resulterade i många bra kontakter med såväl potentiella kunder som tänkbara samarbetspartners. ” säger Matts Andersson, VD Ortoma”

Styrelseordförande Gunnar Németh
e-post: gunnar@nemeth.se

Ortoma AB utvecklar operationssystem för planering och positionering av implantat vid höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. Syftet med bolagets operationssystem, Ortoma Treatment Solution™ (OTS) är att göra det möjligt för kirurgen att inför operation med stor precision mäta och planera i 3D för placeringen av ett ledimplantat och under operation på ett optimalt sätt positionera implantatet i patienten. Ortomas operationssystem syftar till att ge ett bättre operationsutfall för patienten, med färre komplikationer och färre efterföljande operationer - och därmed bättre långtidsöverlevnad av implantat. Ett andra syfte är att skapa ett system som enkelt kan integreras i de processer och rutiner som idag används vid operationer - och därmed öka effektiviteten.

Globalt genomförs mer än 7,5 miljoner ortopediska ingrepp varje år där OTS kan komma användas inom höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. I Sverige genomfördes föregående år cirka 42 000 ingrepp inom höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. Ortoma har cirka 1 400 aktieägare och bolagets B-aktie är noterad på AktieTorget.