Oscar Properties 79 & Park på Gärdet utsedd till Europas bästa bostadsprojekt

Oscar Properties har för första gången deltagit i den internationellt erkända fastighetstävlingen The International Property Awards. I går kväll i London stod det klart att bostadsutvecklaren kammar hem ett europeiskt guld i ”Residential Project” för 79 & Park på Gärdet i Stockholm. Även Bageriet på Kvarnholmen belönas med bästa ombyggnadsprojekt i Sverige och Norra Tornen för bästa bostadsprojekt i kategorin höghus i Sverige.

The International Property Awards har sedan 1995 belönat projekt i en rad kategorier inom både kommersiella projekt och bostadsfastigheter. Fastighetsföretag från hela världen konkurrerar om priser och utmärkelser och tävlingen är uppdelad i olika regioner (Afrika, Asien, Arabiska halvön, Kanada, Karibien, Central- & Sydamerika, Europa, UK och USA) och igår i London avgjordes den europeiska delen. 2100 bidrag deltog och juryn bestod av 90 personer med koppling till branschen. Den 12 december utses de globala vinnarna, en uttagning som Oscar Properties nu har kvalat in till.

Projekt som belönades under gårdagens The International Property Awards:

Residential Development. Guld Europa & guld Sverige. 79 & Park, Gärdet (i samarbete med BIG - Bjarke Ingels Group).

Residential High-Rise Development. Guld Sverige. Norra Tornen, Vasastan (i samarbete med OMA).

Residential Renovation/Redevelopment. Guld Sverige. Bageriet, Kvarnholmen.

– Min vision med Oscar Properties har alltid varit att vi ska vara med och förändra Stockholms stadsbild till det bättre. Vi ska tänja på gränserna och erbjuda bostäder och arkitektur i världsklass. Våra guld i The International Property Awards är ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Oscar Engelbert, grundare och vd Oscar Properties.

Redan i september stod det klart att Oscar Properties vann överlägset bland de svenska bidragen med högsta placering i inte mindre än tre kategorier.

– Vi lägger extremt mycket kraft på att hitta unika, moderna boendekoncept där arkitektur, design och innovativa lösningar står i fokus. Att vi nu vinner två guld i The International Property Awards och får ett internationellt erkännande stärker vårt kreativa team och vår vilja till nytänk ytterligare, säger Ulrika Thott, Creative Director Oscar Properties.

För mer information vänligen kontakta:

Ulrika Thott, Creative Director, Oscar Properties. ulrika@oscarproperties.se, 070 862 62 12

För högupplösta pressbilder vänligen kontakta:

Tove Beckman, Oscar Properties, tove@oscarproperties.se, tove@oscarproperties.se

Lotta Balodis, lotta@bystrombalodis.se, 070 483 62 25

Oscar Properties grundades 2004 av Oscar Engelbert med visionen att skapa moderna bostäder så unika att människor aktivt skulle söka sig till dessa vid valet av nytt boende. Modern design och arkitektur med utgångspunkt i varje enskild byggnads historia, förenat med ett unikt utbud av kringtjänster baserat på en djup förståelse för hur människor vill leva och bo, har allt sedan dess varit kärnan i verksamheten. Gruppen har sedan start utvecklat och sålt bostadsfastigheter för cirka 4 mdkr och producerat cirka 700 bostäder i Stockholm, genom konvertering eller nyproduktion. Projektportföljen uppgår till cirka 1 900 bostäder, varav cirka 450 bostäder är under pågående produktion. Bolagets stam- och preferensaktier handlas på NASDAQ First North Premier och dess Certified Adviser är Avanza Bank. För mer information om Oscar Properties, vänligen besök www.oscarproperties.se