Oscar Properties förvärvar kvarteret Primus på Lilla Essingen

Oscar Properties har tecknat avtal om att förvärva kvarteret Primus 1 på Lilla Essingen i Stockholm av Vasakronan. Fastigheten har ett attraktivt läge vid vattnet nära centrala Stockholm med byggrätter om cirka 42 000 kvm BTA. Köpeskillingen är cirka 920 miljoner kronor och tillträde sker när pågående detaljplaneförändring vinner laga kraft.

Med kvarteret Primus har Oscar Properties förvärvat ytterligare ett betydande bostadsprojekt i ett mycket attraktivt, centralt Stockholmsläge. Fastigheten och omkringliggande område genomgår för närvarande en detaljplaneförändring. Förvärvet sker med villkoret att den nya detaljplanen vinner laga kraft.

”Kvarteret Primus kompletterar Oscar Properties projektportfölj väl och tryggar vår försörjning av byggrätter för perioden 2017 och åren därefter. Här får vi möjligt att utveckla ett stort antal unika bostäder i ett område med sjöläge, goda kommunikationer och en ambitiös detaljplan”, kommenterar Oscar Engelbert, vd för Oscar Properties.

På Primusområdet skapas en spännande stadsmiljö med bostäder, service och möjlighet till rekreation vid vattnet i innerstadens omedelbara närhet.

”Vår avsikt är att ta in en finansiell partner för att realisera projektet enligt vår beprövade modell. Vi för redan inledande samtal med vissa tänkbara partners men räknar inte med att formalisera något samarbete förrän detaljplanen är fastlagd”, säger Oscar Engelbert.

Oscar Engelbert, grundare och vd Oscar Properties, 070 568 00 01, oscar@oscarproperties.se

Oscar Properties grundades 2004 av Oscar Engelbert med visionen att skapa moderna bostäder så unika att människor aktivt skulle söka sig till dessa vid valet av nytt boende. Modern design och arkitektur med utgångspunkt i varje enskild byggnads historia, förenat med ett unikt utbud av kringtjänster baserat på en djup förståelse för hur människor vill leva och bo, har allt sedan dess varit kärnan i verksamheten. Gruppen har sedan start utvecklat och sålt bostadsfastigheter för cirka 4 mdkr och producerat cirka 700 bostäder i Stockholm, genom konvertering eller nyproduktion. Projektportföljen uppgår till cirka 1 900 bostäder, varav cirka 450 bostäder är under pågående produktion. Bolagets stam- och preferensaktier handlas på NASDAQ First North Premier och dess Certified Adviser är Avanza Bank. För mer information om Oscar Properties, vänligen besök www.oscarproperties.se