Oslo har Nordens mest aktiva kapitalmarknad

Oslo Børs har flest nynoteringar och den mest aktiva kapitalmarknaden av alla nordiska börser.

Klockan 9 i morse ringde danska Napatech i börsklockan och blev därmed det tionde företaget hittills i år som gjorde debut på Oslo Børs. Flera andra företag, både norska och utländska, kommer inom kort att göra samma sak.

– En stadig ström av nya företag söker sig just nu till Oslo Børs och den norska kapitalmarknaden. Oslo är på väg att bli Nordens nya finansiella huvudstad. Vi har flest nynoteringar och här investeras mest kapital, säger Oslobörsens vd Bente A. Landsnes.

Link Mobility Group och Atlantic Petroleum är godkänt för börsnotering. Båda företagen väntas bli noterade inom de närmaste veckorna.

– Vi märker av ett stort intresse från utländska företag. Flera företag, både norska och utländska, knackar på börsens dörr. En kompetent norsk finansmiljö med stark distributionskapacitet uppges vara en viktig orsak till att Oslo Børs föredras framför andra marknadsplatser. Dessutom har vi en enkel, snabb och flexibel noteringsprocess samt en marknad där de noterade företagen får god synlighet. Det handlar om att ha den bästa tillgången till kapitalmarknaden, fortsätter Landsnes.

Flest nynoteringar i Norden

Den stora tillströmningen av nya företag till Oslo Børs står i stark kontrast till utvecklingen i våra grannländer. I Stockholm och Köpenhamn har knappt några nya företag noterats på de reglerade börsmarknaderna under de två senaste åren. På Oslo Børs har däremot hela 202 nya företag registrerats sedan 2005. Det är mer än i Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors tillsammans (se diagram nedan).

Den mest aktiva aktiemarknaden

De företag som är noterade på Oslo Børs använder också kapitalmarknaden mycket mer aktivt än företagen på de andra nordiska börserna. Medan den norska marknaden genererade 1 645 miljoner euro i nytt aktiekapital under årets tio första månader var emissionsvolymen på de andra nordiska börserna sammanlagt 52 miljoner euro enligt den europeiska börsfederationen FESE.

1 645 miljoner euro investerades på den norska marknaden under årets tio första månader, vilket kan jämföras med 52 miljoner euro för alla NASDAQ OMX Nordic-börser (Köpenhamn, Helsingfors, Reykjavik och Stockholm) tillsammans. (Källa: FESE)

Hittills i år har företagen noterade på Oslo Børs fått in 18 miljarder norska kronor i nytt aktiekapital. Börsintroduktionen av BW LPG bidrog till att fjolårets emissionsvolym på 18,5 miljarder norska kronor nästan passerades i november. BW LPG utfärdade och sålde aktier för 3,1 miljarder norska kronor. Det är den största placeringen på den norska aktiemarknaden sedan 2011. Andra börsnykomlingar som Odfjell Drilling och Ocean Yield har också bidragit till den ökade emissionsvolymen. 7,6 miljarder av årets aktieemissioner kommer från nya noteringar.

Aktier som kapitalkälla för näringslivet: Emissionsvolym för Oslo Børs och Oslo Axess i miljarder norska kronor.

Obligationsmarknaden mot nya rekord

Antalet emissioner på den norska obligationsmarknaden ligger på en rekordnivå. Under årets 11 första månader växte räntemarknaden med 246 miljarder norska kronor, statspapper ej medräknade. Den norska obligationsmarknaden har vuxit kraftigt de senaste åren och emissionsvolymen har slagit nya rekord varje år. Tillväxten hänger samman med att bankerna har tvingats minska sin finansiering av nya näringslivsprojekt. Därmed använder sig företagen av värdepappersmarknaden och börsen i större utsträckning, även för att skaffa kapital.

Samtidigt har obligationsmarknaden blivit mer tillgänglig. 2005 skapade Oslo Børs en alternativ marknadsplats för notering av och handel med obligationer och certifikat. Denna alternativa marknadsplats blev snabbt en stor framgång. Den omfattar nu över 900 noterade lån och har passerat den ordinarie marknadsplatsen Oslo Børs både i antal lån och antal emittenter. Som ett led i börsens nordiska satsning bytte den alternativa marknadsplatsen i år namn från Oslo ABM till Nordic ABM. Nordic ABM riktar sig till obligationsemittenter i hela Norden, och en rad nordiska emittenter har redan tecknat lån på Nordic ABM.

– Obligationsmarknaden har blivit en allt viktigare kapitalkälla för de nordiska företagen. Med andra ord finns alla förutsättningar för att Nordic ABM ska kunna användas av näringslivet i alla nordiska länder för både obligationer och certifikat, säger Landsnes.

Obligationsmarknaden har blivit en allt viktigare kapitalkälla: Emissionsvolym på Oslo Børs och Nordic ABM i miljarder norska kronor.

Flexibel noteringsprocess

Tidigare i år kompletterade Oslo Børs sitt erbjudande med en flexibel noteringsprocess. Processen är ett alternativ till den normala registreringsprocessen och till så kallad ”fast track”-notering. Med en mer flexibel process kan börskandidaterna lättare göra de anpassningar som krävs inför börsintroduktionen, med hänsyn både till den allmänna marknadssituationen och till företagets egna behov.

– Vår noteringsprocess är snabbare och mer flexibel än jämförbara börsers, konstaterar Landsnes.

Geir Harald Aase

Oslo Børs ASA