Östgötasvamp - först i Europa med D-vitaminberikad svamp

Report this content

Östgötasvamp är en av landets största champinjonodlare. Nu har företaget, efter flera års utvecklingsarbete, fått godkänt från både Livsmedelsverket och EFSA (European Food Safety Autority) att producera och sälja D-vitaminberikade champinjoner och redan i februari beräknas den finnas ute i handeln.

Därmed är Östgötasvamp det första europeiska företag som fått godkänt att producera och sälja de unika D-vitaminberikade svamparna.

Att odla svamp är en hel vetenskap. Champinjoner är svårodlade, och det krävs perfekta förhållanden. För att ha kontroll hela dygnet använder sig Östgötasvamp av sensorer i odlingsrummen. Mahziar Namedanian, grundare till Östgötasvamp, är i grunden teknolog och forskare som brinner för smarta, hållbara lösningar. Mahziars driv speglar hela verksamheten och teknik och innovation är det som gör Östgötasvamp ledande inom flera områden. De var först ut i Sverige med egenmixad ekologisk kompost för produktion av ekologiska champinjoner, och nu är de först ut i Europa med att berika sina svampar med extra D-vitamin.

I handeln i februari

Östgötasvamp har nu fått godkänt från både Livsmedelsverket och EFSA (Euorpean Food Safety Authority) att börja producera svampen. I februari beräknas svampen att finnas ute i handeln.

–  Det känns fantastiskt att efter två år av testande och hårt arbete äntligen få godkänt och kunna börja producera D-vitaminsvampen. Nu längtar jag efter att få se första svampen ute i handeln, säger Mahziar Namedaian, grundare Östgötasvamp.

Tillsätter D-vitamin med naturliga metoder

Enligt en undersökning från Livsmedelsverket har två tredjedelar av svenskarna ett D-vitaminintag som ligger under livsmedelsverkets rekommendationer. Extra svårt är det att få i sig under det mörka vinterhalvåret och behöver då tillsättas via maten. Svamp är ett utmärkt sätt att få i sig vitaminet på eftersom det passar de flesta konsumenter, även de med matpreferenser som vegetarianer och veganer. Genom Östgötasvamps eget produktionssystem belyses svamparna med UV-ljus, på samma sätt som svampar ute belyses med sol. Den specifika belysningen gör att svamparna berikas med 4 mikrogram D-vitamin per 100 gram svamp. Fyra till fem svampar tillgodoser cirka 35 procent av dagsbehovet.

Redan vid starten 2015 fanns stora planer för utvecklingen av svamparna och företaget. Mahziar har stora visioner framåt, där den D-vitaminberikade svampen är ett steg på vägen.

–  Vi vill skapa ett eget fungerande kretslopp och dubbla antalet anställda kommande år, mer än så kan jag inte säga i dagsläget. Men vi är redan på god väg, och tack vare det stöd vi får inom ramen för projektet Växtzon har vi bland annat fått stor hjälp i kontakterna med EFSA och Livsmedelsverket, och vi ser fram emot fortsatt stöd i vårt utvecklingsarbete, säger Mahziar.

För mer information kontakta:
Mahziar Namedanian, vd och grundare Östgötasvamp
m.namedanian@ostgotasvamp.se
ostgotasvamp.se

Östgötasvamp AB grundades år 2014 av fyra teknologer och forskare vid Linköpings universitet och är idag den mest högteknologiska svampodlingen i landet. Företaget producerar i dagsläget mellan 5 och 7 ton svamp i veckan och har 17 heltidsanställda och 11 deltidsanställda. Mellan år 2015 och 2016 ökade företaget sin omsättning med 400 procent. Östgötasvamp har fått flera utmärkelser, bland annat utsågs de till Årets Nybyggare år 2016.

Taggar: