OUTOKUMPUS HÅLLBARHETSRESULTAT HAR ÅTER UPPMÄRKSAMMATS AV DOW JONES HÅLLBARHETSINDEX

Outokumpus starka hållbarhetsresultat har åter uppmärksammats av Dow Jones Hållbarhetsindex (DJSI) i deras rapport för 2013. Det är sjunde året i rad som Outokumpu är ett av de tre bäst placerade stålföretagen i världen i DJSI Världsindex. Outokumpu är den enda nordiska ståltillverkaren som är med på listan och placerar sig även i toppen sett till de övriga ståltillverkarna i Europa.

Outokumpus totala resultat på listan har förbättrats sedan förra året. Outokumpu blev särskilt uppmärksammat för sitt miljöarbete och fick industrins högsta poäng i kategorierna klimatstrategi och vattenrelaterade risker. Även inom det sociala området fick Outokumpu positiva omdömen, där företaget uppnådde högsta poäng för utveckling av humankapital.

-  På Outokumpu är hållbarhet kärnan i vår vision av en värld som varar för evigt. Rostfritt stål i sig är ett väldigt hållbart material eftersom det är tåligt och 100 % återvinningsbart. Återvunnet material utgör hela 80 % av innehållet i Outokumpus produkter, vilket kan jämföras med industrisnittet på 60 %. Vår unika meritlista inom hållbar verksamhet är resultatet av ett långsiktigt engagemang. De senaste tio åren har vi gjort miljöinvesteringar på över 400 miljoner euro. Det erkännande vi får är uppmuntrande och motiverar oss att ytterligare förbättra våra resultat, säger Mika Seitovirta, koncernchef Outokumpu.

DJSI indexen är rankingar som rangordnar de bäst presterande företagen inom ekonomi, miljö och socialt ansvarstagande, från ett urval av de 2 500 största företagen i världen. Indexen fungerar som jämförelse och referenspunkter för både investerare och företag. Analysen genomförs varje år av det oberoende utvärderingsinstitutet RobecoSAM Sustainable Asset Management AG.

För mer information:
Kari Tuutti, tel. +358 9 421 2432
Outokumpu Group

Outokumpu är en global marknadsledare inom rostfritt stål och speciallegeringar. Vi tillverkar avancerade material som är effektiva, hållbara och återvinningsbara och med dem byggs en värld som varar för evigt. Rostfritt stål uppfanns för hundra år sedan och är ett idealt val för krävande användningsområden i allt från köksutrustning till broar, energianläggningar och medicinsk utrustning. Det är ett till 100 % återvinningsbart, korrosionsfritt, underhållsfritt, hållfast och hygieniskt material. Outokumpu har cirka 16 000 anställda i över 40 länder. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors. www.outokumpu.com

Taggar: