Ny Chief Financial Officer utsedd för Ovako

Johan Ryrberg har utsett till ny Chief Financial Officer (CFO) och EVP Group Finance, IT and Purchasing hos Ovako, med start den 16 maj 2016. Johan Ryrberg ersätter Marcus Hedblom, som utsågs till VD och koncernchef för Ovako i november 2015.

Johan Ryrberg har tidigare innehaft ett antal senior positioner inom finansområdet samt andra tunga ledande befattningar inom industrin, inklusive private equity-ägda verksamheter såsom Camfil Farr och Instalco. Hans tidigare erfarenheter inkluderar roller som EVP and Chief Financial Officer, Chief Operating Officer, VP Business Support and Area Manager för Asien. Johan har gedigen erfarenhet av att bygga starka finansiella organisationer i en internationell miljö samt av att driva förbättringsarbete i industriell miljö.

Johan är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm.

“Jag vill välkomna Johan till Ovako, där han kommer att bidra med sin breda finansiella erfarenhet och erfarenhet av företagsledning från internationell verksamhet och bidra till Ovakos framtida framgång” säger VD Marcus Hedblom.

Ovakos koncernledning består från maj av följande personer: Marcus Hedblom, VD; Johan Ryrberg, CFO; Göran Nyström, EVP Group Marketing and Technology; Karin Lagerstedt Woolford, EVP Group HR, Com and SHE; Carl-Michael Raihle, President BU Hofors; Mathias Tillman, President BU Hällefors and EVP Group Sales; Janne Pirttijoki, President BU Imatra; and Rickard Qvarfort, President BU SmeBox.

Ytterligare information kan erhållas från:
Elina Olsson, Group Communications, +46 (0)8 622 13 22

Ovako utvecklar högteknologiska stållösningar till och tillsammans med kunder inom kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Med vårt stål blir våra kunders slutprodukter mer bärkraftiga och deras livslängd förlängs – vilket i slutänden ger smartare, energisnålare och miljövänligare produkter.

Vår produktion är baserad på återvunnet skrot och omfattar stål i form av stänger, rör, ringar och förkomponenter. Ovako finns representerat i mer än 30 länder med säljkontor i Europa, Nordamerika och Asien. Omsättningen 2015 uppgick till 834 miljoner euro och antalet anställda var i slutet av året 2905. För mer information besök oss på www.ovako.com

Taggar:

Citat