Ovako introducerar Hybrid Steel® – ett stål med unika egenskaper

Denna vecka vid kongressen Euromat 2017 introducerar Ovako Hybrid Steel -  en ny och innovativ stålfamilj som utmanar traditionell stålklassificering. Hybrid Steel erbjuder egenskaper från verktygsstål, maråldringsstål och rostfritt stål, kombinerat med samma tillverkningsekonomi som konventionellt stål. Stålet kombinerar hög prestanda med möjlighet att hjälpa kunder att minska sina produktionskostnader.

‒ Vi ser vårt Hybrid Steel som en banbrytande innovation inom stålindustrin, säger Marcus Hedblom, vd och koncernchef för Ovako. Genom att använda en ny legeringsstrategi har vi skapat ett stål som har tredubbla hållfastheten upp till 500 °C, jämfört med konventionellt stål. Dessa egenskaper gör Hybrid Steel intressant för en mängd högt belastade applikationer så som motorkomponenter, kullager och verktyg för olika ändamål.

Hybrid Steel erhåller sin styrka genom värmebehandling vid temperaturer som ger mycket små formförändringar. Detta kan göra det möjligt för tillverkare att ta bort processteg eller radikalt minska sina kostnader för dessa. Till exempel kan en komponent maskinbearbetas till sin slutgiltiga dimension i ett mjukare material och sedan värmebehandlas för att kunna uppnå sin maximala styrka – ett alternativ som erbjuder en signifikant minskning av tillverkningskostnad och komplexitet.

Hybrid Steel har fått sitt namn från den samtidiga härdningen med både karbider och intermetalliska utskiljningar.

– I detta hybridstål kombineras båda dessa mekanismer och egenskaperna blir därmed mycket goda, framför allt bibehåller materialet sina goda egenskaper vid förhöjda temperaturer, säger John Ågren, Professor inom Physical Metallurgy vid Kungliga Tekniska Högskolan.

Hybrid Steel utvecklades på Ovakos FoU-enhet i Hofors. Testprogram med prototyper pågår redan tillsammans med ett antal komponenttillverkare.

Press- och mediakontakter
Oskar Bosson, Head of Group Communications
Telefon: 46 704 10 71 80
E-post: oskar.bosson@ovako.com

Investor relations
Nicholas Källsäter, Head of Group Business Control
Telefon: 46 (0)8622 1323
E-post: nicholas.kallsater@ovako.com

Om Ovako

Ovako utvecklar högteknologiska stållösningar till och tillsammans med kunder inom kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Med vårt stål blir våra kunders slutprodukter mer bärkraftiga och deras livslängd förlängs – vilket i slutänden ger smartare, energisnålare och miljövänligare produkter.

Vår produktion är baserad på återvunnet skrot och omfattar stål i form av stång, rör, ringar och förkomponenter. Ovako finns representerat i fler än 30 länder med säljkontor i Europa, Nordamerika och Asien. Omsättningen 2016 uppgick till 781 miljoner euro och antalet anställda var i slutet av året 2 800. För mer information besök oss på www.ovako.com

Taggar: