Ovako lanserar WR-Steel® för hög slitstyrka och utökade konstruktionsmöjligheter

Ovakos WR-Steel® är en stålkategori med överlägsen slitstyrka som i kombination med Ovakos omfattande produktprogram erbjuder kunderna mängder av fördelar inom konstruktion och värmebehandling.

Ovakos WR-Steel erbjuds som varmvalsade rund- eller plattstänger, specialprofiler och rör samt malkulor. Fördelarna inkluderar ett komplett utbud i fråga om hårdhet och hårdhetsintervaller (350–650 HV), dimensioner och stålsorter. Utbudet består till stor del av borstål, men omfattar även malkulor och andra lösningar för gruvindustrin som erbjuder överlägsen hårdhet och konsekvent sammansättning för optimal prestanda i krävande applikationer.

-       Ovako utvecklade de första borstålen på 1960-talet och WR-Steel bevisar att vi är marknadsledare än idag, säger Göran Nyström, direktör för marknad och teknik på Ovako.

-       Vi förstår att kunderna i tillverkningsfasen måste kunna bearbeta, forma och svetsa stålet till att motsvara sina produktionsbehov. WR-Steel underlättar dessa processer samt efterföljande seghärdning för att möjliggöra optimal slitstyrka. Stålets högre nötningsbeständighet ger ytan en längre livslängd och effektiviserar arbetet. Längre livscykler innebär förstås även färre slitdelsbyten och i slutändan lägre kostnader.

WR-Steels legeringsinnehåll kan optimeras för många olika slutprodukter och applikationer. Produkttillverkarna kan minska sina kostnader, förkorta ledtiderna och dra nytta av fördelarna med högre slitstyrka.

Eftersom Ovako har kontroll över stålproduktionen ända från smältning till den slutliga valsade produkten kan vi till exempel genom avancerade valsningsmetoder åstadkomma exaktare stålprofiler som är mycket nära sin slutliga form. Med denna produktionskapacitet erbjuder vi specialprofiler i WR-Steel, från skärstål till profilstål och kamprofiler som används för att tillverka slitdelar för grävmaskiner, plogar och skopor, som alla kan främja nya produktionsmetoder.

WR-Steel ingår i Ovakos nya serie av attributbaserade varumärken som utvecklats för att erbjuda kunderna produktionsfördelar.

Bengt Larsson, Head of Group Marketing Communications, +46 70 084 45 07

Ovako är en ledande europeisk producent av komponentstål till kunder inom kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Produktionen är baserad på återvunnet skrot och omfattar stål i form av stänger, rör, ringar och förkomponenter. Ovako finns representerat i mer än 30 länder med säljkontor i Europa, Nordamerika och Asien. Omsättningen 2013 uppgick till 850 miljoner euro och antalet anställda var i slutet av året 2995. För mer information besök oss på www.ovako.com

Taggar:

Citat