Ovako och NCC Roads i långsiktig satsning för hållbara vägar

Ovako i Smedjebacken och NCC Roads har skrivit ett 10-årskontrakt om leverans av  stålslagg. Biprodukten används som ballast i asfalt vilket ger stabilare och tystare vägar med behov av färre omläggningar.

- Vi har under lång tid arbetat för att hitta användningsområden där våra restprodukter skapar mervärde. Det är därför glädjande att NCC Roads ser vår stålslagg som en viktig komponent i bygget av hållbara vägar, säger Torbjörn Sörhuus, kvalitets- och miljöchef på Ovako Bar SmeBox.

Avtalet träder i kraft den 1 oktober och löper över 10 år. NCC Roads köper de första tre åren Ovakos årliga produktion av stålslagg i Smedjebacken (ca 50 000 ton/år). De resterande sju åren köper NCC ca 85 000 ton/år, vilket även inkluderar slagg som idag ligger på lager.

Stålslagg används som ballastmaterial i asfalttillverkning. Slaggasfalten är överlägsen vanlig asfalt i tillämpningar med mycket hög belastning och däcksvridning, som till exempel i rondeller och på industriytor. Dessutom bidrar slaggasfalten till en lägre bullernivå. Användning av stålslagg bidrar till ökad resurshållning i bergtäkter, minskad brytning och krossning av nytt stenmaterial, minskade utsläpp och behov av färre omläggningar. Det innebär mindre och färre störningar i trafiken liksom lägre kostnader.

Viktoria Karsberg, Head of Group Communications, +46 70 209 93 96
Torbjörn Sörhuus, kvalitets- och miljöchef Ovako Bar SmeBox, +46 (0)240 668 355

Ovako utvecklar högteknologiska stållösningar till och tillsammans med kunder inom kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Med vårt stål blir våra kunders slutprodukter mer bärkraftiga och deras livslängd förlängs – vilket i slutänden ger smartare, energisnålare och miljövänligare produkter.

Vår produktion är baserad på återvunnet skrot och omfattar stål i form av stänger, rör, ringar och förkomponenter. Ovako finns representerat i mer än 30 länder med säljkontor i Europa, Nordamerika och Asien. Omsättningen 2014 uppgick till 862 miljoner euro och antalet anställda var i slutet av året 2925. För mer information besök oss på www.ovako.com

Taggar:

Citat