WORDS OF OZ – BILDER SOM BERÖR

Words of Oz är ett poesispel som innehåller ord och starka symboliska bilder för att väcka spelarens kreativitet. Ozma lanserar just nu en fototävling där vinnaren får chansen att få med sin bild i spelet.

”Vi letar efter starka bilder som väcker känslor.”, säger Karin Ryding, producent på Ozma.

Words of Oz kommer att släppas online och för surfplattor under 2013. Under våren har Ozma postat ut bilder ifrån spelet på olika sociala medier och bett folk att associera bilderna med ord. Bilderna är ofta drömska med motiv ifrån naturen, djur, människor eller objekt.

”Vi har tagit inspiration ifrån sagor och myter för att hitta symboler som är tillräckligt generella.”, säger speldesigner Bobbi A. Sand. ”Det är viktigt att vi hittar bilder som berör.”

Nu vill Ozma även få sina blivande spelare att bidra med sina egna foton. De anordnar en tävling där vinnaren får sin bild med i spelet, när det släpps senare i år.

”Det var ett naturligt nästa steg för oss”, säger Karin. ”Det ska bli spännande att se vilka foton som kommer in via tävlingen och hur folk tolkar den symbolik som vi byggt upp kring spelet.”

Alla detaljer om tävlingen hittar man på: wordsofoz.com/contest

karin@ozma.se

twitter.com/ozmagames

Ozma Games är ett Malmöbaserat spelföretag grundat 2006 av två kvinnor med bakgrund i it-branschen: Karin Ryding (Producent och Creative Director) och Bobbi A Sand (Speldesigner och Art Director). Ozma Games utvecklar Words of Oz, ett kreativt och socialt poesispel för webben och surfplattor. Spelet kommer att släppas under 2013.

Taggar:

Om oss

Ozma Games är ett Malmöbaserat spelföretag grundat 2006 av två kvinnor med bakgrund i it-branschen: Karin Ryding (Producent och Creative Director) och Bobbi A Sand (Speldesigner och Art Director). Ozma startade som en speldesignstudio, och vi har sedan starten haft mottot alla har rätt att leka! Vi har visat att spel kan användas på innovativa sätt för att förändra världen till det bättre; bland annat har våra spel använts av personal på fyra sjukhus i energispartävlingen Tänk Om!, av Malmö Stad och Staffanstorps kommun, som båda ville använda spel / lekfulla verktyg för att kommunicera med sina medborgare. För Tekniska Museet i Stockholm utvecklade vi 2009 nio spel för en utställning om energi, riktad mot familjer och barn i mellanstadieåldern. Utställningen har under tre år visats för hundratusentals besökare, och står fortfarande kvar på muséet. 2011 valdes vår spelifierade plattform WeProject ut av Svenska Institutet som en av de 20 mest innovativa produkterna i Sverige, att visas på en utställning som just nu turnerar världen runt. Våra tidigare projekt har gett oss stor erfarenhet av att sätta målgruppen i fokus, och utveckla koncepten efter deras behov. De erfarenheterna tar vi med oss när vi nu tar vårt bolag vidare i en ny riktning: att skapa vackra, sociala och meningsfulla spel för en till största delen kvinnlig målgrupp, 25-55 år. Vårt mål är att erbjuda spel, lekfulla appar och kreativa verktyg, alla med ett unikt uttryck. Produkterna tillfredställer en längtan efter skönhet och magi, personlig utveckling och identitetsuttryck, såväl som social interaktion och en känsla av mening. Vårt första spel i denna satsning är Words of Oz, ett turbaserat poesispel som går ut på att lägga poetiska fraser mellan bildbrickor. Tillsammans skapar spelarna en vacker bild som kan delas på sociala nätverk, samtidigt som de tävlar om att få högst poäng. Spelet kommer att släppas online och för tablets under 2013.

Snabbfakta

Malmöbaserade spelstudion Ozma grundades 2006 av Karin Ryding och Bobbi A. Sand. Words of Oz - ett poesispel för webben och surfplattor - är en del i en nysatsning företaget gör med inriktning på kreativa och meningsfulla spel.

Vi letar efter starka bilder som väcker känslor.
Karin Ryding, producent
Bobbi A. Sand, speldesigner