Bibi Rödöö årets julvärd i P1

Bibi Rödöö gör sitt tjugonde år som programchef för Sommar & Vinter i P1 och i år har hon fått det ärofyllda uppdraget att vara P1:s julvärd.
Det brukar ju vara jag som ringer och gör folk glada då jag erbjuder dem ett Sommar- eller Vintervärdskap. Nu var det jag som blev glad när jag fick frågan om ett Julvärdskap av P1-chefen.

Bibi Rödöö, Sveriges Radios julvärd 2016. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Hela julaftonen får lyssnarna höra Bibi presentera program som ”Jul till salu” och P1-klassikern ”Julberättelsen”, i år specialskriven av Inger Edelfeldt.

– Det känns fantastiskt fint att få hålla vår publik sällskap på självaste julafton. Förutom att presentera våra program kommer jag att ringa upp några av årets Vintervärdar, avslöja en del av allt som hänt bakom kulisserna under mina 20 år med Sommarprogrammen och svara på frågan som jag fått i så många intervjuer under årens lopp; vad jag själv skulle prata om i ett Sommarprogram, säger Bibi Rödöö.

Bibi Rödöö har en lång yrkesbakgrund som nyhets- och samhällsjournalist på tidningar, tv och radio. Hon började på Sveriges Radio 1987 och har där arbetat som reporter, korrespondent, programledare och producent med en rad olika program, bland andra Ekot och Studio Ett. Hon var producent och överdomare i På minuten i åtta år och producerar sedan sex år Kungens Jultal. Bibi har ansvarat för lyssnarfavoriten Sommar i P1 längre än någon annan och i år firar hon tjugo år som programchef för Sommar och Vinter i P1.

– Mina 20 år med Sommar har varit en helt fantastisk resa som lyckligtvis fortfarande pågår. Jag har varit med under programmets utveckling till det stora genomslag det har idag, som en av få kvarvarande nationella angelägenheter, säger Bibi Rödöö.

På julaftonen gästas hon av ett par av årets Vintervärdar och möjligen någon tidigare Sommarvärd. Bibi Rödöö kommer bland annat att presentera följande julaftonsklassiker i P1:

Julberättelsen i P1 av och med Inger Edelfeldt
Inger Edelfeldt tar lyssnarna med på en högst personlig tidsresa i sin specialskrivna Julberättelse för P1. Barndomens jular tenderar ju ofta att framstå i ett sken av glitter och tomtebloss och ljuv förväntan. Men när författaren återvänder till den jul då hon var 11 år finner hon något annat. Lyssnarna får höra en dialog mellan författaren idag och författaren som barn som till slut ändå kan skapa rätt julstämning – om än på ett annorlunda vis.
Årets Julberättelse sänds kl. 09.35-09.50 i P1.

Jul till salu
Jul till salu handlar om den växande julindustrin i Sverige. Programmet utgår från de entreprenörer, turistföretagare och människor i mestadels norra Sverige och i glesbygd som under några korta veckor försöker livnära sig på att sälja snö, mörker och myten om tomten. Lyssnarna får även träffa de utländska turister som gästar Lappland i jakt på julstämning, genuinitet, och vita vidder.
Jul till salu sänds kl. 18.15-19.00 i P1.

Tidigare julvärdar i Sveriges Radio:
2016: Bibi Rödöö
2015: Titti Hahn
2014: Marie Lundström
2013: Gunnar Bolin
2012: Kjell Albin Abrahamson
2011: Kjell Albin Abrahamson
2010: Kjell Albin Abrahamson
2009: Kjell Albin Abrahamson
2008: Kjell Albin Abrahamson
2007: Kjell Albin Abrahamson

Pressbilder: