Cykla i P1 – ny sommarserie i P1

Många av oss hyser starka känslor till cykeln. Den är en symbol för frihet och individualism men cyklister som kör för snabbt och bryter mot trafikregler är en avskydd grupp. Cykla i P1 tittar närmare på hur cykeln används och av vem. Serien startar 29 juni kl. 09.35 i P1.

Var femte svensk cyklar dagligen till jobbet eller skolan och under de senaste åren har cykeltrenden vuxit sig starkare. I Stockholm har antalet cyklister ökat med 80 procent de senaste tio åren. Varför har det blivit modernt att cykla igen? Och hur har cykeln som klassmarkör förändrats genom åren? Vad är det som händer med oss när vi sätter oss i sadeln, hur kommer det sig att personer som aldrig skulle bryta mot trafikregler när de kör bil plötsligt gör det när de cyklar?

I programmen möter lyssnaren stadsplanerare, cykelbud, besöker en gör-det-själv-verkstad, träffar nylärda cyklister och långdistanscyklisten Petter Kjellgren rapporterar från sin turistcykelresa genom Etiopien.

– Jag kommer att cykla på 3000 meters höjd. Det kommer bli tungt att andas men jag gillar utmaningar, säger Petter.

Och så utmanar reportrarna sig själva; Lina förbereder sig för Vätternrundan.

– Jag har knappt tränat innan jag nyligen fick en racercykel i present. Det är med skräckblandad förtjusning jag gör det här, säger hon.

Programmet sänds fyra lördagar med start 29 juni kl. 09.35.

Reportrar är Lina E. Johansson och Maja Lagercrantz och Cykla i P1 görs av produktionsbolaget Munck.

Pressbild
Cykla i P1. Lina E. Johansson och Maja Lagercrantz.
http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/2938/2814713_1333_2000.jpg http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/2938/2814717_2000_1333.jpg
Foto: Björn Dalin/Sveriges Radio

För mer information och intervjuer med Lina och Maja, vänligen kontakta:

Sveriges Radios presswebb: www.sverigesradio.se/press