P1 Dokumentär: Jihad Jane och rondellhunden - den stora komplotten att mörda Lars Vilks

Hur kom det sig att en liten teckning på en hembygdsgård i värmlandskogarna kunde få så oväntade och stora konsekvenser - att en ensam amerikansk kvinna kunde bli indragen i planeringen av ett mord på en svensk medborgare? Hör Martin Johnsons dokumentär som sänds i P1 söndag 30 september kl. 15.03.

Sommaren 2007 bestämmer sig den lilla hembygdsgården utanför Karlstad för att ta ner Lars Vilks teckning av profeten Muhammed som rondellhund.

Några veckor senare bestämmer sig Nerikes Allehanda för att publicera bilden i en ledarkrönika. Rondellhunden blir plötsligt en världsnyhet när demonstrationer bildas utanför tidningen.

Demonstrationerna sprider sig. Svenska flaggor bränns i Afghanistan. I Pakistan får den svenska regeringen motta en officiell protest och under fredagsbönerna i Islamabad får svenska medborgare och svenska företag hot uttalade mot sig. Några veckor senare kommer fatwan från Al-Quaida. Lars Vilks och chefredaktören på Nerikes Allehanda ska halshuggas. Hotet är uttalad. Frågan är bara - vem kommer att lyssna?

I USA sitter samtidigt en ensam arbetslös amerikansk kvinna i den lilla staden Pennsburg. Hon lever ett parallelliv på internet. Som Jihad Jane, en konverterad muslim. Hon får kontakt med en man i sydöstra Asien. Han ger henne ett uppdrag. Att döda Lars Vilks.

I dokumentären har Martin Johnson rest i Jihad Janes fotspår: till USA och pojkvännen som blev lurad och vidare till Irland där komplotten fick ett dramatiskt slut.

- Det här är en dokumentär om ett händelseförlopp som gick helt överstyr. Om hur en snabbt ritad rondellhund kunde få konsekvenser för människor över hela världen. Var det fatwan som blev den utlösande faktoren, som gjorde att det inte gick att stoppa? Eller handlar det om något helt annat, om ensamhet och ett stort, stort behov av uppmärksamhet från Lars Vilks och Jihad Jane, frågar sig dokumentärjournalisten Martin Johnson.

Om Martin Johnson
Martin Johnsons senaste dokumentär Pionjärdykarna i Nordsjön blev nominerad på Prix Europa, och var nominerat till Ikaros och Stora Radiopriset. 2007 vann hans dokumentär Pappa tar semester Ikarospriset och det internationellt prestigefyllda Prix Italia.

Om P1 Dokumentär
P1:s dokumentärredaktion har funnits sedan 1980. Dokumentärerna kännetecknas av programmakarens eget personliga förhållande till ämnet. Ofta kommer man mycket nära intervjupersonerna och man hör en stor bredd i temperament, innehåll och form. I P1 dokumentär får det oväntade plats. Många kända och prisbelönta dokumentärjournalister ingår och har ingått i redaktionen som Bosse Lindqvist, Britt Edwall och Susanne Björkman (som för övrigt fått ett stipendium uppkallat efter sig).

Några av de senaste årens priser:

Bibliotekarien av Jesper Huor - Stora radiopriset 2009, (årets reportage)
Jag ringer dig ibland av Amanda Glans - Susanne Björkman stipendiet 2010
En tisdag i september av Lottas Eriksson - Stora radiopriset 2011
Partiledaren av Erik Hedtjärn och Amanda Glans 2011 - Stora journalistpriset 2011

Pennsberg, USA. P1 Dokumentär: Martin Johnsons Jihad Jane och rondellhunden.
Foto: Martin Johnson/Sveriges Radio

Martin Johnsson
Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio

För vidare information, vänligen kontakta:

Martin Johnson, dokumentärjournalist & ljuddesigner
martin@martinjohnson.se