P1 Dokumentär: Sorans kamp

Komikern Soran Ismail kämpar mot rasism och främlingsfientlighet och mot Sverigedemokraternas åsikter, som han anser är rasistiska. I P1-dokumentären Sorans kamp, som sänds söndag 27 april kl. 15.03 i P1, får man följa Soran då han bland annat lunchar med Linus Bylund, pressekreterare och stabschef åt Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson.

Soran Ismail och Linus Bylund äter lunch. Foto: Daniel Värjö/Sveriges Radio

Soran Ismail
är en av Sverigedemokraternas skarpaste kritiker och huvudperson bakom partiets största skandal. Men ändå träffar, lunchar och samtalar han regelbundet med sverigedemokrater.

Genom ständiga möten med sina meningsmotståndare förespråkar han dialog och vill minska hatet i de här infekterade frågorna. Soran har också fått väljare att ändra åsikt.

I programmet hör man honom berätta om sin kamp och följer med när han äter lunch med sverigedemokraten Linus Bylund, pressekreterare och stabschef åt Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson. Ingen annan journalist har tidigare fått närvara vid deras möten.

Soran berättar också om hur han påverkades av händelserna efter beslutet att han inte skulle vara programledare i P3:s Morgonpasset förrän efter riksdagsvalet i höst.

Och så hör man när han tar sin kritik mot Sverigedemokraterna till humorscenen.

Sorans kamp är en P1-dokumentär av Daniel Värjö, producerad av Ylva Lindgren.

Sändningstid söndag 27 april kl. 15.03 i P1.

Pressbilder
Soran Ismail och Linus Bylund äter lunch. Foto: Daniel Värjö/Sveriges Radio http://sverigesradio.se/Diverse/AppData/isidor/images/News_images/1191/3234705_2048_1529.jpg

Soran Ismail Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio

Soran Ismail Foto: Benjamin Thorén/Sveriges Radio