P1 porträtterar tre hundraåringar: Tove Jansson, Ria Wägner och Maria Lang

I en serie med start på långfredagen porträtterar Rigmor Ohlsson tre färgstarka kvinnor som alla föddes för 100 år sedan och som gjort stora avtryck i medie- och kulturvärlden.

Tove Jansson, 1914-2001 Fotograf: Bertil S-son Åberg/SVT Bild
Ria Wägner, 1914-1999 Foto: SVT Bild
Dagmar Lange, 1914-1991, pseudonum Maria Lang Foto: SVT Bild

Förutom pacifisten Dagmar Lange, vars alter ego Maria Lang ständigt planerade nya mord, porträtteras Ria Wägner med sin berömda vink. Hon  blev inte bara Sveriges första TV-kändis utan också en folkhemssymbol. Den tredje hundraåringen är Tove Jansson, som genom att sätta ord på och aldrig väja för de svåra känslorna i sina böcker om Mumindalen har blivit en av de mest älskade författarna någonsin.

Om deckardrottningen Maria Lang handlar det första programmet som sänds 18 april kl. 17.00 i P1.

- Detektivromaner ska underhålla, inte frossa i våld och politiska budskap, sa Maria Lang, som var pusseldeckarnas största försvarare. Mot slutet av sitt liv var hon i ständig strid med deckarförfattare som valt att skriva mer samhällskritiska detektivromaner.

Kritikerna var inte alltid nådiga men i flera decennier var Maria Lang, eller Dagmar Lange som hennes riktiga namn var, Sveriges mest lästa vuxenförfattare. Fram till sin död 1991 skrev hon drygt 40 böcker.

Om Tove Jansson handlar det andra programmet som sänds 29 maj kl. 07.03 och 16.03 i P1.

Tove Jansson är författaren vars böcker om Mumindalen älskas av både barn och vuxna över hela världen. Hennes eget förhållande till sin sagovärld var inte lika enkel. Framförallt serierna med de ständiga kraven på att leverera gjorde att hon tvingades ge avkall på sitt måleri. Serietecknandet lämnade hon också, efter några år, med varm hand över till sin bror Lars.

”Så roligt att du tycker om Sommarboken som kanske står mig närmast.” Så skrev Tove Jansson i ett brev till en liten flicka i maj 2000, drygt  ett år före sin död.

I Sommarboken har Tove Jansson lämnat Mumindalen men stannat kvar i den finländska skärgården. Ömsint skildrar hon relationen mellan en mycket gammal farmor (sin egen mamma) och sin brorsdotter, den lilla sexåriga Sophia. Idag är Sophia Jansson kreativ chef för familjeföretaget Moomin characters.

Om Ria Wägner, Sveriges första TV-kändis, handlar det tredje programmet som sänds 6 juni kl. 07.03  och 16.03 i P1.

I  23 år, från och till mellan 1956 och 1979 vände sig Ria Wägner till Sveriges hemmafruar med en blandning av glamour, mat, musik, hantverk och konst i TV- programmet Hemma. Fortfarande är det många som minns hennes avskedshälsning, den bakåtvända vinken. Ria Vinkevink kallades hon av elaka kritiker och belackare  som  menade att programmen var menlöst trams utan ett uns av samhällsengagemang. Men Ria gav aldrig avkall på att hon ville; göra program utan pekpinnar. Själv uppvuxen i ett matriarkat av självständiga starka kvinnor ville hon höja statusen på det som traditionellt räknats som kvinnokultur.

Pressbilder

Dagmar Lange, 1914-1991, pseudonum Maria Lang Foto: SVT Bild http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/2938/3225074_1433_2000.jpg

Ria Wägner, 1914-1999 Foto: SVT Bild http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/2938/3225295_2000_2000.jpg

Tove Jansson Fotograf: Bertil S-son Åberg/SVT Bild http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/2938/3225299_1311_2000.jpg