Dags för sista säsongen av Den svenska musikhistorien

Den prisbelönta P2-podden ”Den svenska musikhistorien” går i höst in på upploppet. Efter att ha levandegjort mer än 8000 år av svensk musikhistoria står radarparet Mattias Lundberg, musikprofessor, och Esmeralda Moberg, folkmusiker, redo att ta det smått osannolika musikprojektet ända in i mål. I seriens avslutande säsong sätts svensk musikhistoria mellan åren 1900-2017 under lupp. Premiär onsdag 13 september i Sveriges Radio Play.

Esmeralda Moberg och Mattias Lundberg. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

– Att vara initiativtagare till den här serien känns fantastiskt. Man ska aldrig underskatta det bredare intresset för obskyr musikhistoria eller för de mindre kända repertoarer som forskningen kan gräva fram, säger Mattias Lundberg

Den svenska musikhistorien är podden som i kronologisk ordning tar ett helhetsgrepp på svensk musikhistoria. Seriens hittills 64 avsnitt har rymt alltifrån forntidens ”musik” i form av benrassel och vindsnurror, till avsnitt om ”Sveriges egen Mozart”. Många gånger genom att Esmeralda Moberg och Mattias Lundberg själva framför äldre tiders musik som enbart finns bevarad i notform.

– Jag vet att en del lyssnare har väntat otåligt på att vi ska komma fram till 1900- och 2000-talen, så det känns skönt att äntligen vara där. Men det är ju just för att vi har gått igenom tidigare århundraden så detaljerat som vi kan säga något mer än vad som brukar sägas om vår egen tid. Om våra två tidigare säsonger varit förrätt och varmrätt, så är det nu dags att avnjuta efterrätten, säger Mattias Lundberg.

– Ja, tänk vilken dröm att i en och samma serie få dyka ner i tonsättaren Wilhelm Peterson-Berger, versvrängaren Povel Ramel och 90-talsbandet Ace of Base, säger Esmeralda Moberg och avslöjar några av musikerna som kommer att uppmärksammas i seriens 42 nya avsnitt.

Mottagandet av podden har varit överväldigande med ett stort gensvar från lyssnarna. På Radiogalan 2015 belönades dessutom Mattias Lundberg med utmärkelsen Årets rookie och året därpå var Den svenska musikhistorien nominerad i kategorin Best European Radio Music Programme på Prix Europa.

Totalt kommer det släppas 106 avsnitt av Den svenska musikhistorien. En unik musikhistorisk serie, som för all överskådlig framtid kommer att finnas tillgänglig i appen Sveriges Radio Play och på P2:s hemsida, blir därmed fullbordad.

Den svenska musikhistorien har nypremiär den 13 september kl. 08.00 och släpps i 42 avsnitt på onsdagar i appen Sveriges Radio Play.

Den svenska musikhistorien görs av produktionsbolaget Munck.

Pressbild: Esmeralda Moberg och Mattias Lundberg. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Maria Edlund, pressansvarig
maria.edlund@sverigesradio.se