Text och musik med Eric Schüldt – nytt söndagsprogram i P2

Eric Schüldt är programledaren som inte räds att blanda musik med allt från konst, poesi och filosofi till högst personliga reflektioner. På söndag är han tillbaka med ett nytt program i P2: ”Text och musik med Eric Schüldt”.

Eric Schüldt. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

I oktober lämnade den populäre programledaren Eric Schüldt ”Lördagsmorgon i P2” och lovade att snart vara tillbaka med ett nytt program. Nu är konceptet finslipat och på söndag är det premiär för Text och musik.

– På ytan är det här bara ett vanligt P2-program där jag spelar den allra vackraste musiken en timme i veckan, men därunder finns det något väldigt personligt, närmast intimt, som både är kopplat till mig och till musiken, säger Eric Schüldt

I varje program finns en röd tråd, ett associativt flöde, som blir till en musikalisk resa som sträcker sig från medeltida hymner till de allra senaste skivorna i gränslandet mellan konstmusik och pop. Erics ambition är att berätta om den musik som väcker inre världar till liv.

– Det är som om musiken gång på gång påminner mig om något som jag alltid har vetat men som jag hela tiden glömmer bort. Det är den enkla insikten att världen är allvarlig och vacker, och att det egna livet också kan vara det. Musiken är på så sätt en vän, något att hålla fast vid. Min ambition är att berätta om just den musiken, säger Eric Schüldt.

Mer om Eric Schüldt:
Eric Schüldt är radioproducent och kulturskribent. Efter att 2006 ha lett programmet ”Riktig musik” i P2, kom han tillbaka året därpå med programmet ”Schüldt i P2”, ett radioprogram som fick stor uppmärksamhet och vann musikklassen i Prix Italia 2007. Eric Schüldt har även gjort livsåskådningsprogrammen ”Livet & döden” och ”Den andra världen” i P1, musikprogramserierna ”Skönheten” och ”Händelsehorisonten” för P2 och varit programledare för ”Nya vågen” i P1. Mellan åren 2013 och 2015 delade han programledarskapet för ”Lördagsmorgon i P2” tillsammans med Eva Sjöstrand. Eric Schüldt belönades med Dagens Nyheters kritikerpris Lagercrantzen år 2015, bland annat för sina musikprogram i P2.

”Text och musik med Eric Schüldt” sänds söndagar kl. 11.00–12.00 i P2. Det går även att lyssna på sverigesradio.se samt i appen Sveriges Radio Play.

”Text och musik med Eric Schüldt” görs av produktionsbolaget Filt för Sveriges Radio.

Pressbilder:
Eric Schüldt. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta:
Robert Stjernberg, vik pressansvarig P2

robert.stjernberg@sverigesradio.se