Krocken i P3 – ny podd om att slitas mellan olika kulturer

I Krocken i P3 berättar 21-årige Mohamed Hassan öppenhjärtigt om hur han slets mellan två olika kulturer under sin uppväxt. Hans föräldrars uppfattning om hur han borde uppföra sig krockade med vad till exempel kompisarna kunde göra på fritiden och för Mohamed blev det svårt att veta vad han själv tyckte var rätt. Tillsammans med Marianna Ijmaya, 20 år, som har liknande erfarenheter, vill han peppa ungdomar i samma situation. Krocken i P3 har premiär onsdag 15 mars kl. 06.00 och släpps i tio avsnitt i Sveriges Radio Play.

Mohamed Hassan och Marianna Ijmaya. Foto: Victoria Becklöf

– Jag kände mig ensam under tonåren och hade önskat att jag hade haft någon att lyssna på som var i samma situation som jag och som delade med sig av sina erfarenheter. Krocken i P3 fyller verkligen ett tomrum eftersom jag vet att det finns många unga som kan relatera. Jag hoppas kunna göra livet lite lättare för dem, säger Mohamed Hassan.

I Krocken i P3 pratar Mohamed Hassan bland annat om att han inte vågade berätta för kompisarna varför han inte kunde följa med dem på fest, samtidigt som han höll sin flickvän hemlig för sina föräldrar. Han slets mellan olika uppfattningar om hur han borde leva sitt liv och hade svårt att veta vad han själv tyckte var rätt. Både Mohamed Hassans och Marianna Ijmayas föräldrar kommer från Irak. I Krocken i P3 berättar också Marianna hur hon hamnade i kläm mellan olika uppfattningar om hur hon borde leva. Genom att dela med sig av sina erfarenheter hoppas de kunna hjälpa ungdomar i samma situation men även skapa större förståelse generellt.

Krocken i P3 har premiär den 15 mars och släpps i tio avsnitt på onsdagar kl. 06.00 i Sveriges Radio Play.

Krocken i P3 görs av produktionsbolaget Tredje Statsmakten.

Mohamed Hassan och Marianna Ijmaya. Foto: Victoria Becklöf

Mohamed Hassan. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio