Tove Styrke, Silvana Imam och Janice uppträder på P3 Guld 2018

Nu är de första liveartisterna till P3 Guld-galan 2018 klara. Tove Styrke och Silvana Imam gör båda efterlängtad comeback på galan, dessutom med varsitt P3 Guld-pris i bagaget, medan stjärnskottet Janice gör sitt allra första P3 Guld-framträdande. P3 Guld 2018 leds av Tina Mehrafzoon och Adam Pålsson och direktsänds i P3 och SVT1 från Partille arena den 20 januari.

Silvana Imam, Janice och Tove Styrke är klara att uppträda på P3 Guld 2018. Foto: Märta Thisner, Nicolina Knapp och Gustav Wiking

– När den genren som jag verkar i växer som den gör, ser jag min plats och påverkan genom musiken som en evolution i machokulturen. Jag kommer vara hundra procent bulletproof på P3 Gulds scen, säger Silvana Imam.

– Jag körade bakom Say Lou Lou på P3 Guld 2014 och Sabina Ddumba 2015. Därför är det så otroligt speciellt för mig att få komma tillbaka själv och uppträda på P3 Guld-galan 2018. Jag ska ge er allt! Vi ses på Partille arena 20 januari, säger Janice.

– Det känns jättekul att spela på P3 Guld. Jag kan inte avslöja hur det kommer se ut än men jag kan lova att det kommer bli svinfett, säger Tove Styrke

Ingen kan ha missat Tove Styrkes starka låtar under 2017 – ”Say my name” och ”Mistakes” har gått varma i P3. Nyligen släpptes nyheten att hon gästar världsstjärnan Lorde på hennes USA-turné i vår och hon har hyllats av storheter som Elton John och Girls-skaparen Lena Dunham. På P3 Guld 2011 utsågs hon till Årets nykomling. Då gjorde hon också ett bejublat liveframträdande på galan och den 20 januari står Tove Styrke äntligen på P3 Gulds scen igen.

Silvana Imam är känd för sina energiska liveframträdanden och på P3 Guld 2016 röstade publiken fram henne till vinnare av Guldmicken, priset för årets bästa liveakt. Året innan bevisade hon att hon var väl värd priset med ett fantastiskt uppträdande på galan och den 20 januari är det dags igen. Silvana Imam är just nu på gång med att släppa ny musik, tidigare i höst hade dokumentärfilmen ”Silvana – Väck mig när ni vaknat” premiär och under nästa år ger hon ut sin första bok.

Stjärnskottet Janice slog igenom med låten ”Don’t need to” förra året. I januari gör hon sitt första framträdande på P3 Guld och samma månad släpps hennes debutalbum. Med sin trollbindande röst och en bakgrund i Tensta Gospel Choir kommer Janice verkligen till sin rätt när hon uppträder live, vilket hon gjort på flera av sommarens stora festivaler och i SVT:s Allsång på Skansen. För bara några dagar sedan utsågs Janice till Framtidens artist: november av P3 och lades därmed till på listan över de nya artister som P3:s musikredaktörer tror kommer bli stora namn i musikvärlden.

Inom kort avslöjas fler uppträdande artister på P3 Guld-galan den 20 januari, då det även delas ut priser i nio kategorier. Vilka av årets aktuella artister som har nominerats till de prestigefyllda priserna offentliggörs den 30 november.

För andra året i rad arrangeras P3 Guld på Partille arena utanför Göteborg. Musikfesten inleds redan klockan 18.00 med en förfest i finaste P3 Guld-skrud med mingel, P3-profiler, dj:s, livemusik och allmän pepp inför kvällens stora gala. Förfesten ingår i P3 Guld-biljetten.

P3 Guld 2018 äger rum lördag 20 januari och direktsänds i P3 och SVT1 kl. 21.00. Programledare är Tina Mehrafzoon och Adam Pålsson.

Mer info finns på http://sverigesradio.se/p3guld

Evenemanget P3 Guld 2018 är ett samarbete mellan Sveriges Radio, Partille arena och Göteborg & Co.

Biljetterna säljs via http://partillearena.se

Tove Styrke. Foto: Gustav Wiking

Silvana Imam. Foto: Märta Thisner

Janice. Foto: Nicolina Knapp